Keramik iFokus

Keramik

Etikettoff-topic
Läst 3811 ggr
lotta2
0

Bästa grej du gjort?

Vad är det som du är allra mest nöjd med som du gjort i keramikväg? Kanske en jätteskulptur, kanske en liten minigrej? Varför är just den grejern så speciell för dej?

Själv har jag 2 saker som jag är förtjusta i, en liten skål om jag gjorde för flera år sedan och sålde direkt, tyvärr utan att fota den, och en helt misslyckad skål som blev alldeles felbränd men som jag är väldigt förtjust i. Varför vet jag egentligen inte, men vissts är det så att somliga alster är man väldigt förtjust i och andra minns man knappt.

VAd är din bästa grej eller din favoritgrej? En liten berättelse och / eller en bild vore kul!

[rolnor]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu kanske det är den här, har äldre saker som också är "favisar" inte lätt att välja…

Jonaflax
0

Vacker glasyr på den.

Här är en av mina favoriter.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Jonaflax
0

Och från andra hållet.

[rolnor]
0

Läcker, en hel del jobb antar jag?

mallezeilon
0

Jonaflax

din kanna är urball!

Hur funkar den att hälla ur?

saltglazed
0

kannan ser så eländig ut så den är cool tror att den funkar utmärkt att hälla ur

Jonaflax
0

Nja, så där våldsamt hällvänlig var den nog inte… Men den är avsedd som flaska.
På min hemsida (som är sorgligt ouppdaterad (har inte drejat på väääldigt länge nu) finns några fler + dylika tekannor.
http://web.telia.com/~u25302315/
Rubriken "Manickar".

Det var en bekant till mig som tyckte att jag skulle göra flaskor som såg ut som hembränningsapparater (har aldrig sett en sån, trots att jag bor i norra Dalarna, men fantasi har jag). Och eftersom dessa är olagliga skulle de se ut som om de legat på tippen ett tag. Därav bucklorna och "rosten".

Det blev ett helt gäng, för det var så kul. Fast inte så lönsamma, eftersom de tog väldigt lång tid att göra (glasering värst - för det är inte ens kul).

LeWE
0

Jag är ganska nöjd med denna svartbrända "taggkruka"Glad

Jonaflax
0

Snygg!

Jag gillar också taggar.

[rolnor]
0

Coolt med taggar, fin!

saltglazed
0

Man har drejat riktigt stora krukor man borde vara stolt över. Men det bästa jag har gjort är smågrejjer med specialglasyrer på.

pyromanen
0

#11, har tyvärr gått kurser i mikrobiologi och patologi… så jag tänker direkt mögel eller bakterietillväxt i petriskålar när jag ser såna kristaller Skäms

Ulla
0

Men håll med om att mögel är vackert!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
0

Mögel är väldigt vackert, fram för allt i mikroskop… har jag använt mig mycket av till dekorer…..vad sägs om denhär aspergillus (kan vara sånt mögel som kommer på mat)…

[rolnor]
0

Läcker saltglazed, fina halos..

Vavrakeramik
0

Oj, visste inte att mögel var så vackert. Naturen är underbar. Här är ett stort fat som jag drejade förra året o blev väldigt nöjd med, dels pga dess storlek o dels med slutresultatet.

LeWE
0

#16 Mycket snyggt! Alltid svårt med stora fat.

mallezeilon
0

Det bästa jag har gjort på länge är att: Åter stoppa fingrarna i leran igen!

raev
0

Det här är, och kommer länge vara, det bästa jag gjort :)

Mitt projektarbete från gymnasiet, bitarna är brända för sig och sen ihoppusslade - ca 220 delar

pyromanen
0

#19 wow!  Den var häftigt värre!  vilken talang.. mycket imponerad!

LenaR
0

Raev, så otroligt vacker. Och vilket imponerande arbete! Hoppas du fortsätter att utveckla din begåvning.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

raev
0

#20 tackar :)

#21 det gör jag, skulpterar för fullt hela dagarna :) jag har dock inte tillgång till brännugn så det är polymerlera som gäller just nu:

http://www.pixbox.se/alb_show_id1014079_page0.html

[rolnor]
0

#19 Kan bara instämma med alla andra, skitläckert!Cool

Ulla
0

Imponerande! Inte undra på att du är stolt över skulpturen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

josefinfriberg
0

#19: Men oj, jag visste inte ens att man kunde göra något dylikt -häftigt!! Jag var för ett tag sedan på ett museum i Los Angeles där de hade ett helt mammut-skelett… kanske vore något ;-)

//J