Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 6284 ggr
liljanna
0

manuell drejskiva

Hej.

Jag är för tillfället ganska pank men längtar efter drejskiva. Har tidigare bara drejat på elektrisk drejskiva, typ shimpo. Jag undrar hur svårt det är att dreja på manuell skiva då jag ej fått undervisning hur man gör? Någon som vet?

Har sett att det är billigt med manuell skiva och funderar på att köpa en tills jag har råd med en elektrisk.

Annars undrar jag om någon vet vart man kan hitta begagnad elektrisk drejskiva utanför blocket. Det är väldigt lite på blocket för tillfället?

Tacksam för hjälp. /liljanna

pyromanen
0

Jag använder sparkskiva.  Har använt elektrisk på cirklar o kurser och tycker faktiskt inte det är så jättestor skildnad. Det handlar mycket om vana.  Förstår att det kan ha betydelse om man seriedrejar och ska få gjort så många som möjligt, men det är ju inte alla som gör det.  Sen är sparkskivan tyst, det blir ett lugn, en viss rytm och nåt meditiativt i att sparka. Ja, faktiskt trivs jag så bra med sparkskivan att jag inte köper en elektrisk fast jag har råd.  Glad

Sen finns det bra och dåliga sparkskivor också.  Om den är för lätt (alltså hjulet/plattan man sparkar på) då tappar den farten allt för fort.

abbis
0

Sparkskiva är jättebra att börja med.Har själv haft en…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/