Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: försäljningmarknadsföring
Läst 1936 ggr
april24
0

Skall ställa ut lite grejer på ett café

Läste nyss ett gammalt inlägg om hur man får keramiken såld. Det var pluppan som hade skrivit. Där kom det att pratas om moms senare.

Har precis fått möjlighet att ställa ut lite saker på en café och det är flera som gör det där. Jag glömde fråga om man skulle lägga på moms på sina priser. De som arbetar i cafeet tar 20 procent provision.  Måste man lägga på moms då det är i väldigt liten skala man kommer att sälja nåt. Det är ingen förening bakom heller. Jag menar om man måste redovisa till skattemymdigheten om slantarna man ev får in. Det kanske är så att man får tjäna upp till en viss summa utan att betala skatt.

Tacksam för svar från er som vet

Hälsningar Monica

pyromanen
0

Om du säljer för mer än 30 000 om året måste du betala/redovisa moms.  

Skatt måste man i  betala även för små inkomster. Men då får du ju fört räkna bort kostnader också, så det är bara när du går pluss det blir skatt. (spara kvitton på materialköp, ugn, hyra mm)

Om du inte är företagare så är det "hobbyverksamhet". finns bra broschyr hos skatteverket om vad som gäller hobbyverksamhet, finns även på skatteverkets hemsida…

april24
0

Tack pyromanen!

Det kommer nog inte upp i såna astronomiska summor för min del.

Det är lite kul andå.

Hälsningar Monica

Vavrakeramik
0

Om den som säljer din keramik har företag så ska de i alla fall betala 25% moms på sin provisionsdel! Så en liten skål som de säljer för dig till kund för 100:- så får du 80:- momsfritt. Kaféet får 20:- varav 4:- är moms. Deras vinst in i företaget är 16:-