Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 3749 ggr
Jentid
0

hjälp ! ska jag köpa denna ugn ?

Var egentligen ute efter en ugn för stengods, men har nu fått chans att köpa en ugn som bara kommer upp i 1220grader. Jag startar min verkstad nu-så har inga matrial att ta hänsyn till. Kan tänka mig att dreja i lergods istället. Är det dumt tänkt ? finns det nån möjlighet att skrämma upp ugnen i högre temperatur? har mest tänkt att dreja bruksföremål som koppar skålar och sånt. Jättetacksam för råd-måste bestämma mig snart.

Tack

abbis
0

Personligen är det en så stor investering så jag skulle välja något som inte begränsar mig..Om det skulle handla om storlek eller bränntemp så är båda lika viktiga..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaR
0

Om du går in på ett galleri och tittar på lergodskeramik och stengodskeramik, jämför uttryck och glasyrer och färgskala och vikt och vad du nu tycker är viktigt, kan du tänka dej att bara syssla med lergods då? Om du kan det så är det ju bara att köra!

Titta på Mikaela Willers eller Elisabeth Ottebring, suveräna keramiker som vad jag vet bara arbetar med lergods. Eller den traditionella skandinaviska keramiken, bara lergods.

Eller Raku, eller svartbränt, rökbränt, lågsalt…Till dem behöver du bara skröjtemperatur.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

lotta2
0

Bara för ugnen går till 1220 grader behöver det ju numera  inte innebära att stengods är helt uteslutet. Numra finns det flera leror som sintrar tidigt,  ibland kallas dom mellantemperatursleror eller tidigsintrande leror och i täthet mera stengodslika än lergods. Kolla med Cebex eller på Lars Tärns hemsida där står all info om bränntemperaturer etc. Finns ju färdiga glasyrer till dom med.

Men personligen hade jag nog ändå valt en ugn som går till minst 1300 gr just för att om jag skulle längre fram vilja bränna 1290 gr glasyrer så är man inte stoppad av ugnen. Men allt gäller ju om man får ett riktigt bra pris för ugnen och man kan tänka sej att leva med de ev begränsningar som en så pass låg temperatur ger. Tänk bara på att du inte kan programera automatiken till 1220 grader plus en 30 min utjämning för då har du ju en högre verklig temperatur i ugnen pga värmearbetet, och då har du redan passerat ugnens maxtemperatur.

Du kan inte enbart byta till andra slingor i ugnen för att höja temperaturen i ugnen för ofta sitter det en begränsning i själva  tegelkvalitén som använts till ugnen och om man bränner över dess maxgräns ofta så försämras det snabbt. Fast det kan ju vara olika med olika ugnar såklart. För att veta säkert bör du ju kolla med ugnsförsäljaren eller tillverkaren.

saltglazed
0

Vad gör denna ugn till lågbrännande stengods? automatik? termoelement? sten? eller! du måste få information så du vet bättre.. kanske den kan bränna högre om du byter någonting till den.. kan ju vara något simpelt nu menar jag ju inte stenen då är det kört..

Jentid
0

Tack snälla alla ni som tipsar mig.

Vad skulle man göra utan denna site ! det känns tryggt att kunna vända sig till er alla när man är ny i drejningens underbara värld. Ugnen som jag fundrar på at köpa kostar 6000 och har nån typ av automatik och är fräsch enligt säljeren-inget akut byte av slingor eller nåt sånt. den är på 50-60 l eller så. Är det ett bra pris OM jag slår till ?

Vavrakeramik
0

fabrikat? Det är en väldigt liten ugn! Har du bilder att visa oss?

Jentid
0

Tyvärr har jag inga bilder, ska kolla på den live i helgen. Är inte säker på storleken. Den är toppmatad, vet ej fabrikat . Har fått kontakten genom en vän, har inte pratat med säljaren ännu. Är det ett högt pris för så liten ugn i så fall ?

lotta2
0

Hålle rmed saltglazed, ta reda på mer om ugnen och kolla m tillverkare etc. Om ugnen är fräsch så är inte priset jättehögt.

Men tänk efter en gång till innan du slår till, en ugn på 50-60 l är ju väldigt liten, du ville ju göra skålar bland annat. Tänk på att du ju utvecklas inom keramiken och kanske vill göra lite större grejer ganska snart. I alla fall gjorde jag det när jag började med keramiken, då var det ju bara en hobby hos mej och det utveklades snabbt till något annat. Då köpte jag mej som första ugn en lergodsugn på 50 liter, och då tyckte jag den var stor…i någon månad. Just nu är en 50 l ugn nästan en testugn för mej.  Inget av det jag snart ville bränna fick plats och när jag blivit sugen på att bränna  kägla 10 stengods och testa porslin så fick jag sälja och byta ugn ganska snart. Men inget är ju skrivet i sten för att man köper en ugn, man kan ju faktiskt sälja och byta upp sej med tiden också. Men ta en rejäl funderare på vad du vill med keramiken och med ugnen innan, risken är ju alltid att det kostar en del i slutändan med ugnsbyten och fixande av el etc.

Bregotta
0

Håller med 8# och Saltglazed! Kolla upp ordentligt och tänk igenom vad du vill ha den till.

Jag gjorde samma som lotta2, köpte en 75 l ugn som jättesnabbt blev för liten. Dessutom var det en gammal modell, visserligen verkligen jättefräsch invändigt (hade inte använts mycket alls så den var jättefin invändigt och utvändigt) men med en gammal halvautomatisk automatik. Både storlek och automatik begränsand mig snabbt. Hade den i 2 år och köpte sedan en ny större 160 l med en underbart bra automatik! Så tänk dig för ordentligt innan du satsar på en såpass liten ugn som dessutom begränsas till 2200 grader. Visst kan det vara ett bra pris men det är sura pengar om du snabbt växer ur den eller den begränsar dig.

Bregotta
0

Hm, 1220 grader menade jag förstås…

Jentid
0

Tack tack !

Tack alla ni som hjälpt mig med mitt ugns-dilemma! Har bestämt mig för att avstå från att köpa denna ugn och fortsätta hålla tummarna för att det dyker upp nån bättre möjlighet. Hämtade grejer som jag drejat på kurs igår och ser ju att det nog lutar åt att det blir mest stengods. Jag har kollat lite på toppmatade nya ugnar-vet någon var man kan få bäst priser ?

LenaR
0

Kolla Mats Taube i Örebro! En av mina elever kollade runt nyligen, och hon sa att han hade bäst priser.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bregotta
0

Jag skulle kollat hos lite olika säljare, det gjorde jag när jag köpte min. Det slutade med att jag köpte av Lars Tärn! Länk finns här på forumet.