Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 918 ggr
ssss
0

vanlig ugn till raku

Hej

Tänkte höra med er, hur stort är slitaget på en "vanlig keramikugn" om man någon gång skulle använda den till Raku, alltså låta ugnen gå till 900grader för att sedan öppna luckan under pågående process, tar elementen mycket stryk av det?

zzaga
0

Jag har aldrig testat… men jag tycker det låter lite farligt….

Värmen i en elugn är ju inte det samma som värmen ifrån en gasol… När man stänger av gasolen så slutar det ju att vara varmt med en gång. Så är det inte med en elugn.

Nån annan kanske har mer pejl på det hela:)

pluppan
0

jag har en uttjänt vanlig elugn som rakuugn

jag vet ju inte hur det påverkar slingorna eftersom mina inte används men teglet i ugnen har fått lite sprickor. speciellt sprack det när vi "råkade" fylla ugnen med gas innan vi tände på -BANG! Vilken j-ä smäll! hoppas att du tänker vara ute och bränna Raku.

avalon
1

Du menar att den skall gå som vanligt, med el och sen öppna ? Har du ugnen utomhus då ? Det ryker ju väldigt mycket när du lägger grejerna i sågspån så det kan du ju inte göra inomhus. Vet inte exakt, men jag tror både elementen och stenarna tar lite stryk i längden av att öppnas så tidigt. Jag skulle nog aldrig ha gjort så, det är ju dessutom såpass enkelt att fixa en rakuugn för gas eller ved bränning.

LarsT
0

Som sägs, stenarna tar stryk men som vanligt beror det på vilken stenkvalitet det är. Det finns ju nya rakuugnar som är byggda i isolertegel och de tål behandlingen. Man kan generellt säga att ju vitare och hårdare stenarna är, desto sämre tål de tempchocker. Jag hade inte använt en frisk ugn till Raku, men en uttjänt elugn kan man mycket väl tänka sig till Raku. Väldigt viktigt är förstås att det sitter en brytare som bryter strömmen till elementen när du öppnar…..Jag antar att du har ugnen "halvutomhus"…?  Det som inte tycker om att stå utomhus är automatiken. Kylan gör inget men fukt är självmord för all elektronik.

Klart att det tar längre tid att komma upp i temp än med gasol, men all nytta är relativ kostnad !

ssss
0

ugnen står i garaget nära dörren, så jag tänkte någon gång när man är trött på att elda upp sin gamla vedugn att det kunde vara behändigt, får testa och se