Pris på stengodslera
Jag förstår att priserna kan variera mycket men på ett ungefär, vad ska man betala per kg för att inte betala för mycket?
Tacksam för svar :)
K

Det beror på hur mycket man köper. Om man köper lera tonvis så får man ett bra pris ung. 8-10kr/kg. annars får man nog betala mer.

Jag skulle tom vilja påstå säga att du får det för 8-10kr/kg även om du endast handlar 10-50 kg också
.
Jag köper tonvis ger 6-6,50 för vit stengods utan chamott..Men allt handlar om vad du är ute efter för lera…färg.struktur osv..Ju mindre volym desto högre pris….
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

#3 nänä nu får jag faktiskt avbryta. Här i landet är det faktiskt bara någon enstaka leverantör som har mängdrabatt. Det finns fortfarande de som har samma pris oavsett hur mycket man köper.
(om jag inte är helt ute och cyklar på min enhjuling)
Jag tror inte Lr menade 50% på allt. Det var nog några specialpriser då. Hoppas hon kan svara på det själv.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack för alla svar :)
På min kurs får vi betala 40 kr per kg och jag har fått pris om man köper lite lera som är exakt samma pris. Då kanske det är så om man köper mindre mängd. Jag som glad nybörjare och amatör kommer ju inte än att köpa massor.. nöjer mig med lite :)
En annan fråga, kan man förvara lera i oisolerat garage, blir den förstörd i för kall kyla?
40 kr låter som ett väldigt högt pris om du köper leran själv. Även om du köper bara små mängder. I Ceramas katalog (den har ett par år på nacken ser jag) ligger alla priserna när man köper minsta mängden mellan 10 och 25 kr, beroende på vad det är för lera. De flesta någonstans mitt emellan.
Här är ën tråd som handlar om lera och kyla: Frostfri förvaring
_
_
Ni som köper stora mängder lera, är det priset inklusive moms?
_
_

Men 40:- är inklusive bränning och glasyr eller?

Jag sa aldrig att man inte kan få mängdrabatt!
Jag har kunnat förhandla bort frakten i många år när jag köpt 3 ton men nu är det svårare *L*…men köper man mycket så självklart skall det gå att förhandla…priserna är exkl moms..
40 kr / kg , det låter jättedyrt även om det är på en kurs och det ingår glasyr och bränningar.
Jag köper vit stengodslera, både med och utan chamotte, för 7 kr/kg, samma pris för en gulbrännande med chamott. Men det är nog väldigt billigt ! Jag kan heller inte få någon mängdrabatt på det priset….Och jag hämtar den själv. Naturligtvis så köper jag inga jättemängder som många av er andra gör.
När du går på kurs brukar priserna på lera variera litet beroende bl.a på när du väger leran. Om du gör det när du tar den ur paketet väger den ju betydligt mer än när den är färdigbränd.
_
_

40 kr/kg inkl, bränning och glasyr tog mitt studieförbund oxå när jag hade kurser. Tror det är ganska vanligt och om man går en kvällskurs så gör man kanske inte av med några stora mängder lera heller, men däremot vill man gärna experimentera med glasyrer och engober och underglasyrfärger och sånt. Så var det med mina elever iallafall, och då blir det ju lite dyrare, då är nog 40 kr ganska rimligt.
Var det ett "direkt ur paketet"-pris eller vägdes föremålen vid ett senare tillfälle?
_
_

Jag tror nog också att 40 kr/kg är rätt rimmligt om allt ingår. Det är nog direkt ur paketet pris.
Det är säkert helt rimligt om lera och glasyrer och bränning ingår i priset. Jag kommer ihåg att jag gick en drejkurs ( för evigheter sen) och då fick man betala 30 spänn per kilo och allt annat ingick då, förutom kursavgiften. Men det är som sagt evigheter sen….Och det gick åt mycket lera då…:)
Hejsan, jag köper mina leror hos Bara Mineraler som ligger i Bara, skåne, för 7,5kr/kg inkl moms. Där finns mycket bra leror både med och utan chamotte.

Om nån vill bränna hos mig får de köpa lera av mig (så jag vet vad jag bränner) Då tar jag faktiskt 40kr/kg, men då ingår ju bränningen o det är jag som plockar i och ur ugnen, det är väl inte fel pris då? Det blir ju ändå en del extrajobb för mig också.

Abbi, var köper du lera så billigt? Jag köper också tonvis, är det med moms eller utan? Jag betalar ung 8 kr utan moms. Då ingår frakten också.
Gav faktiskt 5,50 i flera år hos mineral dunit och hos lergrossisten..nu blir det nog även där lite mer…köpte senast hos lars Tärn då det va lite panik…köpte inte så mycket denna gången som jag brukar…kanske går det att få ner priset lite om man köper mer*L*..jag köper bara lera 1 gång per år och priserna har börjar röra på sig har jag märkt…Det är bra med fraktrabatter som en del erbjuder…Tror att många grossister skulle få storkunder om dom tog bort frakterna speciellt om man köper 3 ton..
Okej, först, kurspriser: Hos oss köper cirkeldeltagarna ut färdiga saker för 60:-/kg. Nån räknade ut att det är ungefär lika mycket som 40:-/kg för lera direkt ur paketet. (Om det inkluderar bränning, glasyr osv) Och det är ingen vinst på det kan jag upplysa om…
#5 Hanna, du är så optimisk… Vi har inte rabatt på allt rakt av, en del har vi ingenting på, men en del saker kommer ner till 50%. Jag tror det handlar om hur stor kund man är och hur trogen. Vi är sju pers i verkstan just nu (lite trångt om armbågarna ere) och vi har kurser regelbundet. Vet inte hur mycket vi spenderar hos Cebex, vi kan inte lagra större mängder lera så det blir många mindre transporter istället. Vi kan ju inte höra till deras minsta kunder iaf. Och mestadels trogna!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
LeWe: ingår glasyr hos dig då också?
Spännande med allt det här, en helt ny värld, tror jag har hittat min hobby/mitt kall här i livet :-)