Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1852 ggr
zzaga
0

Trasig drejskiva

Hej!
Jag har haft strul med min drejskiva ett tag nu (en Brent CXC). Den har börjat gå fast gaspedalen är i botten. Händig som man är så skruvar man loss bottenplattan och vrider på den blå pluppen tills den stannar. Sen efter att ha drejat en liten stund igen så börjar eländet röra på sig igen fast bottenplattan är i botten. Efter att ha gjort samma procedur tre fyra gånger (bara i dag) så gick en rund platt metall rundel under plastploppen sönder i flera delar. Är detta en reservdel återförsäljare brukar ha hemma eller bör jag inställa mig på att vänta i evigheter innan jag får hem den? Är det fler än Cebex som har dom? Är de dyra?

Hur mycket ska man behöva hålla på att ändra på de där plopparna egentligen? Precis innan den gick hädan så kunde jag inte ställa in en hög hastighet på drejskivan innan utan fick ha den på "fistempo" annars började den röra på sig.

Jag har aldrig varit med om att man ska behöva strula så här med en drejskiva innan. Nån annan som varit med om det?

abbis
0

jag hade en sån drejskiva tidigare som efter 20 år daglig användning började få ålderskrämpor..det yttrade sig i att skivan inte stoppade helt eller att den skenade..lärde mig hantera detta men det var en så enkel sak som en liten detalj i själva pedalen som va utsliten..den va billig och hur enkel som helst att byta själv.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

zzaga
0

Jag har fått reda på att den lilla grunkan heter potensiometer och är tydligen billig och enkel att byta ut. Sen gäller det bara att hitta en med rätt värde.

Keraleij
0

Morgan undrar vilket värde potentiometern ska ha….?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

zzaga
0

Tack Kajsa:) Jag ska kolla med Hasse om han har nån med rätt värde annars hör jag av mig:)

Hällsa familjen!:)

LarsT
0

Har för mig att jag har en pedal över till en Brent. Som en sista utväg om ni med gemensamma krafter inte rotar fram en lämplig potta alltså ….