Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 7894 ggr
Kajsakavat
1

Hur varmt måste det vara för stengods?

Och hur länge bränner man?

Plockar man ut vartefter eller bränner man allt lika länge?

zzaga
0

Det är lite olika beroende på vilken lera man använder.

Stengods kallas lera som sintrat dvs. smält ihop och blivit oporöst. Men från ungefär 1200 grader och uppåt.

Det beror på hur snabbt man ställt in stigningen i temperatur i ugnen. Längst uppe på topp brukar ligga runt en fem minuter till en halvtimme. Det beror lite på vilka glasyrer man använder.

Nej man plockar inte ut vart efter, när temperaturen är så högt upp som 1200 grader så skulle det för det första vara farligt att öppna ugnen, för det andra förmodligen en väldigt stor del av godset spricka av temperatur chock.

Nej, man kan bränna i olika temperaturer. Det beror helt på vilken temperatur glasyrerna är gjorda för. Några smälter tidigt några måste ha högre temperatur för att bli bra.

LarsT
0

På sätt och vis finns det inga leror som är  "lergods" eller "stengods". I naturen finns det alla varianter på leror som alla har olika egenskaper. Av dessa starkt varierande leror blandar man till "massor", som det kallas när man blandar olika. Visst finns det leror som oblandat sintrar i ett brett intervall och blir vattentäta också, men de flesta man köper hos leverantörer är mer eller mindre blandade. För att sintra ska de brännas från ca 1060 grader till ca 1300.

Man bränner inte i en viss tid, utan till massorna blir "lagom" färdiga och det avgör man oftast genom att ställa in ugnens instrument på den temperatur just den massa man använt behöver.

Den teknik där man plockar ut vartefter kallas Raku och det är ytterligare en värld ….

LarsT
0

Vi svarade samtidigt, zzaga…

Kajsakavat
0

Tack för svar :-)

Ni kommer få stå ut med mina frågor ett tag till ;)

ika
0

Jag har sparat lite lerkluttar som blivit över här och där… och blandat ihop, blött upp och sedan knådat till lagom konsistens. Men problemet är att det är lite av varje. Olika färger och både ler- och stengods. Det går utmärkt att dreja, men jag har inte vågat bränna ännu för jag är rädd att det ska bli explosion och en massa sönderslaget i ugnen… Vad tror ni andra? Visst borde det väl gå att göra såhär?

avalon
0

5. om det är både ler och stengods så bör du ju iallafall se till att inte bränna det i stengodstemp ! Det kan säkert krympa olika mycket och spricka p.g.a. det, men det i sig skadar inte ugnen.

Bruzapetra
0

leran exploderar  inte men kanske smälter lergodsleran i stengodstemperaturer. Se till att bränna runt 1000C så borde det inte vara någon fara.. Ofta står det på paketen vilka brännintervaller en lera har. Följ då den lägsta! Finns det däremot gipsrester i leran så sprängs det i ugnen.

Petra

zzaga
0

Det är inte säkert det sprängs bara för att du har olika typer av lera. Det beror på hur välblandad leran är. Om du exempelvis gjort en skål där övre delen är en lera och nedre en annan är ju risken större att det uppstår spänningar om lerorna har olika krympningsgrad. Men om det är mer som toningar i leran så är det ju ingen fara.

Om du vill kan du ju ta en klutt av din blandlera och lägga i en stengodsskål och bränna för att se vad som händer:D

LarsT
0

Jag har en kompis som ett tag jobbade i en blandning av vit högbrännande stengods blandad med 20 % röd lågbrännande lergods. Detta brände hon i standard hög stengodstemp på 1280 gr. Det blev en väldigt fin ljus varm kanelton.

Under alla år i en verkstad utan avlopp tippade jag alla lerrester i stora tunnor, ler och stengods om vartannat. En gång om året körde jag den genom kranen och fick en väldigt bra blandlera. Visst måste man provbränna först för säkerhets skull men du kan vara helt säker på att det inte exploderar. Det är vattenånga som gör att leran sprängs, inte olika lersorter !