Fotografering o kopiering
Jag tror att vi disskuterat detta förr men vi tar det igen.. Hur gör ni om ni står på tex en mässa och någon fotograferar dina alster? Närbilder bla. Kan jag sätta upp en lapp "fotografering förbjuden"? Eller är det bara till att slappna av och acceptera att detta alltid kommer att ske..? Det är ju inte så att jag mönsterskyddat mina idéer men jag vill ju gärna behålla dem så länge som möjligt… Dessutom retar det mej enormt att folk kan vara så fräcka!!

Det har hänt i min butik att folk fotar, jag tycker det är svårt att bemöta det.. vad ska man säga?
Jag tror tyvärr det är skyltar som gäller. Fotografering förbjuden, eller Fråga om lov till fotografering…
Det har blivit så lätt att fota så folk tänker sej nog inte för. Jag har väldigt svårt att säga till, för jag vill inte låta gnällig.
Men ser man någon fota kan man ju fråga vad de ska med bilderna till? De kanske är potentiella kunder som vill tänka över det de funderar på att köpa! (Så gör jag.)
//En som alltid frågar om lov 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag fotar jämt, allt! Det är så inspirationen kommer! Man ser något man gillar och blandar med något annat eller bara lånar lite för att sedan göra om det till något helt annat. Är det fotoförbjudet fotar jag i minnet, det funkar också.Om det är någon som kopierar dig så är ju detta gratis reklam. Varför finns så många guccikopior, jo för de gillar orginalet, som har en hel värld av gratis reklamplats i form av piratväskor… Se det som en komplimang och inse att du är orginalet. (om du inte lånat lite själv;))
Det är bara mitt sätt att se på det…

Många bloggar ju om inredning etc, har du tur så lägger de bilderna där- med ditt namn…
Vad som gäller vet jag inte, men en skylt kan väl inte skada?

Jag skulle bli smickrad om någon ville fota mina alster, men samtidigt förstår jag dig. Jag vet inte hur jag skulle reagera om det plötsligt dök upp exakt lika dana änglar som mina och såldes massor och dyrt… säkert ledsen och glad samtidigt. Utan varumärkesskydd får man nog finna sig i att vara andras inspiratör. Jag förstår om du tycker att det är störigt om de går helt nära och utstuerat tydligt. Men med dagens kameror kan man ju stå långt bort och zooma in annars.
En lärare i formlära sa till mig att kopiera så mycket ni kan men gör det sedan bättre. Han menade att man ska suga åt sig så mycket inspiration som man kan från sin omgivning, ta intryck av godbitarna och omvandla till sitt eget. Det blir ändå aldrig precis samma.
Det är säkert många som tar inspiration från varandra här i forumet, det är väl lite meningen? Det kan vara både från bild och textbeskrivning. Är det tex någon som har försökt måla rosor som sommardekor efter inspiration från annan tråd?
Om man inte ska leva på det kan det kanske vara smickrande. Men det är knappast det om man kämpar och lägger ner all sin möda o en massa pengar på att starta en försörjning.
"Smicker" , kan man äta det? Nä, och vad ska man med smicker? ingenting. Om man själv tycker grejjerna är bra o de säljer, så är de bra, punkt.
Jag skulle vilja säga till kopiemakarna; snälla, det här har jag lagt ner mycket på att ta fram. Sälj det inte. Ge inte bort det. Det är mitt original, min idé, mitt levebröd.
Sätt upp skylt om de är fräcka, men skriv inte "fråga först" för svaret är ju nej om du väl har satt upp skylten.
Ni som vill ha inspiration, teckna av det. Då skapar du redan i handen en ny grej och tar inte en bild.
Fast värst är väl om de tar med sig bilden till någon annan som kanske kan göra det billigare eller så. Det är fan brottsligt.

Det är inte mitt levebröd och då kan jag bli smickrad. Jag tycker självklart att stöld är fel, men är det alltid för att göra kopia som folk tar bilder?
Det har inte med kameran att göra. Alla som köper kan ju också kopiera och tillverka 100 st och sälja. Somliga är ruskigt duktiga på att skissa och snabbt mäter och ritar av tekniska detaljer som de sedan tar till billig fabrik. Du vinner aldrig i domstol om du inte har varumärke.
Det är poäng att ha namnskydd och Upphovsrätt men krävs en viss nivå för att det ska vara lönt, och du får vara beredd att lägga ner mycket arbete på hatt hitta kopiorna och bevisa att de är exakta kopior. Stöld helt enkelt.
Det finns i alla brancher. Det vimlar av kopior. Nästan allt är kopior. Se på kläder. Helt exakt lika förutom att tex sömmen går en millimeter närmre kanten. Då räknas det som ett annat plagg. Det är därför som kopiorna kan vara lika bra fast oerhört mycket billigare. De har inte lagt en krona på utvecklingen av produkten.
Men när folk tar fram kameran i ens butik då är det så öppet. Fråga vad de ska ha bilderna till. be dem uppge namn och efterforska sen om de är keramiker själva.
Min potteryvän i Sydafrika gick helt enkelt fram till de som fotade hennes alster och krävde betalt. Annars fick de vackert radera bilden *L* det var krut i den kvinnan!
Jag tycker man ska fråga innan man fotograferar. Det tillhör vanlig hyfs.

Jag tycker också att man ska fråga. När jag stod på julmarknad förra året var det folk som först var framme och tittade och sedan kom de tillbaka och stod på avstånd och fotograferade. Man kan undra i vilket syfte man fotograferar en hantverkares arbeten. Det är väl inte för att sätta in i familjealbumet i alla fall.
Visst kan de som köper saker också kopiera men då har de åtminstone betalat lite för orginalet…
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Man blir lite nyfiken på vad det är för hemligheter ni värnar om… Bruksföremål är ju lite svårt att ta patent på…
#3 Hur ska kunden som köper kopian veta att det är en kopia och att någon annan har gjort orginalet..Det är många som säger sig både designat och tillverkat fast dom snott det rakt av. Visst kan du sno lite här och lite där om du är skitdålig på att hitta på eget.Hur känns det att veta att det här har någon annan designat,och inte du? För det säger du väl inte till kunden att idén är snodd!
Hade en vännina som fick sina cernit troll snodda av ett stort företag i Norge.Dom bara garvade åt henne då dom visste hon inte hade råd att driva det vidare när hon krävde dom på ersättning.Det knäckte hennes lilla företag
PÅ mässor är det som regel fotograferingsförbud och det respekteras!Formex en av dom!Där är det mycket fackfolk så där är risken större att få sin idé kapad.Det är därför även advokat för Upphovsrätt ställer ut på mässan*L*
I min butik får man fota om man frågar för då frågar jag vad dom ska ha bilderna till! Jag har ändå mycke bilder ligger på nätet! Jag hoppas alla som ser/fotar/skissar andras saker har en yrkesstolthet att inte kopiera!
När det gäller mina unika föremål på utställningar är det foto och skiss förbud.Man får sätta upp en skylt helt enkelt! I ett galleri eller på en privat tomt kan du neka folk att fota.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

# 10 Nej, självklart är det inte några hemligheter det handlar om då hade jag ju inte ställt ut på mässor. Jag jobbar inte mycket med bruksgods utan stora unika krukor med egna lösningar på dekor mm. Egna idéer är något jag jobbar mycket med och lägger mycket tid på produktutveckling då det är det jag gillar mest med att vara keramiker!
Man vill ju hellre inte verka ogin och gnällig mot mässbesökarna så det är nog lika bra att slappna av och gilla läget..
#12 civiliserade människor ber om lov att fota..

Ibland får jag förfrågan om att göra nåt likadant som nån sett,(det har hänt att de visat nån bild) jag brukar då säga att jag gör på mitt sätt, med mina former o glasyrer, sen får de avgöra om de vill ha det eller ej, brukar även fråga om de kan kontakta den som gjort det de vill ha. Oftast får jag till svar att det inte går att få tag i personen, Han/hon har slutat jobba med keramik!? Det gäller främst bruksgods. Därför tycker jag det känns lite olustigt när folk fotar hos mig men ändå vill jag inte verka gnällig

Jag är inte skitdålig på att hitta på eget…jag är bra på att inspireras av andra. jag har mina ögon öppna och leker med de intryck jag får. Tex detta forum som är fantastiskt på det sättet att man kan inspirera varandra. Jag har när jag jobbade som kursledare ofta haft kursdeltagare som velat gå kursen för att de blivit inspirerade av någon keramiker och vill prova. Jag anser att detta är orsaken till att det finns ett stort intresse för hantverk och kanske framförallt keramik. Vi tjänar på att intresset för kermik är brett folkligt! Se det som korpfotboll/elitfotboll. Skulle korpfotbollen vara så stort om inte man inte fått se på ligafotboll och försökt efterlikna? Ni är ju proffs! Lita på det!
Vad jag menade med unikt är att jag vid många tillfällen slåtts av hur fantastisk bra idé jag kläckt och att jag måste vara den ende i hela världen som kommit på detta…googlat på det och kommit fram att det finns en jeppe i Indien som gör som jag…men man kan inte ägna sin kreativa tid åt att ha ångest över det. Då vore ju det här inget skoj..
Alla snor (inspireras), har alltid gjort och det är så konsten och hantverket gått vidare.
När det gäller stora företag som snott ett troll är det stöld och inte trevligt!
Är det skillnad att ett stort företag snor en idé eller en enskild person? Jag ser ingen skillnad alls!
Du ska ha klart för dig att det är skillnad på att inspireras men att då göra en helt ny produkt och på att sno nått rakt av!

ja det är en enorm skillnad mellan att sno/kopiera och att inspireras. Inspireras gör man många gånger omedvetet och automatiskt dessutom.
Det är också skillnad på att göra en kopia helt enstaka för eget bruk mot att kopiera till produktion för vidare spridning o försäljning. Jämför att kopiera någon sida ur en bok för att läsa själv mot att kopiera upp till klassuppsättning.
Jag blir nästan full i skratt av att någon skulle gå utstuderat och fotografera i närbild. Tänk om de fotograferade en främmande person så rakt upp i ansiktet. Jag menar, ibland får man den känslan för sina verk, att det känns som att det är en del av sig själv som står där på bordet till allas beskådan. Då kan det kännas naket när den saken blir fotograferad. Inte bara för att de ska tillverka kopior och sno idén utan för att det känns som att det är mig de tar en närbild av.

Ja, det har ni helt rätt i att skillnaden på att sno eller inspireras är enorm. Att sno skulle jag aldrig göra. Då tycker jag att jag valt fel yrke om inte jag lyckas DESIGNA mina egna alster!! Det är ju DET som är den viktigaste delen av mitt jobb!
Så jag håller inte med om att ALLA snor…
Jag vill bara tillägga att jag själv blivit utsatt för att bli snodd på en produkt som var livsviktig för mig.Jag hade kunder som sa till mig att den där gör XXXX och jag fick då stå och förklara vem som hittat på den vilket inte alltid föll i god jord pga att dom inte visste varken ut eller in vad dom skulle tro.Kunden tror alltid på något sätt att det dom ser först är orginalet!Detta va en produkt som jag sålde i stora volymer tills XXXX snodde en del av mina återförsäljare. Sånt är urtrist!