Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 4591 ggr
malife
0

Skriva på lera?

Hej

Keramiken är en hobby sedan många år för mig, men jag har aldrig förrän nu funderat på hur man kan "skriva" på leran, typ med en penna, penslar funkar ju och sådär, men finns det PENNOR som man kan använda och hur i så fall. Var kan man få tag i dem och använder man dem före eller efter skröj eller till och med sist? SÅ glad för alla tips.

poja
0

Här har du en gammal länk på hur man gör sina egna kritior. Kan det vara vad du söker?

http://keramik.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=873c0ed4-9516-4fad-8d30-e00e306d1122

malife
0

Tusen tack, ja det var det nog, hihi. Eller om det fanns färdiga. Ska höra med min keramikkurstant ifall hon har detta och ifall vi får prova =) Återkommer säkert. Men man gör som vanligt, målar efter skröj och glaserar sen som vanligt? Det håller sig på plats menar jag?

LenaP
0

Det finns färdiga att köpa också. Jag tror tex att cebex har. Jag har köpt palettfärger där som man målar med lite som vattenfärg. De är dyra men kul om man bara vill testa och inte är så mycket egen kemist.

malife
0

Hej

Hittade underglasyrpennor som jag nu beställt men kom på efteråt att jag är osäker på hur de används, brukar inte använda vanliga underglasyrer. Är det på skröjbränd lera man ska använda dem eller innan?!? Förlåt för dumma frågor, det kommer flera hihi.

LenaR
0

Fråga på du bara! ^^

Underglasyr brukar man ha på skröjat. Men de funkar säkert på torrt gods också, bara du kan sätta sakerna i ugn utan att smeta ut färgen.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaP
0

Jag målar med mina "vattenfärger " före skröj och doppar sedan i klar glasyr.

LenaP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ett exempel

Doriz
0

Jag har inte använt underglasyrpennor men underglasyrfärg och då helst på oskröjat eftersom det finns riskt att färgen färgar av sig i glasyren om den inte är bränd. Om jag någon gång målat på redan skröjat gods så har jag valt att ta upp lite glasyr in en liten burk och pensla på. Det har då handlat om små saker. Pennorna fixeras kanske på ett annat sätt?

sisela
0

Pennorna är lite hårda, som blyertspennor eller färgpennor ungefär. Jag tycker inte de fäster så bra på oskröjat gods och kan dessutom repa ytan så jag tycker det funkar bäst på skröjat. Jag har inte upplevt att de runnit under glasyren eller att glasyren har dragit med pigmentet. Jag sprutar nästan alltid glasyren på  och ALLTID om jag har målat med underglasyrfärg.

MariaLa
0

Jag har använt pennor från Cerama på skröjat gods. Lite kan de färga av i glasyren om man doppar. Resultatet blir som om man tecknat med blyerts.