Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2470 ggr
Grodan77
0

Egenblandad rakuglasyr??

Undrar hur ni vana rakubrännare gör glasyren.

Fröken på min skola köper in färdig transparent på cebex, hon säger att det är svårt att lyckas med just rakuglasyren…vad har ni för erfarenheter??

skulle bli så glad om grundreseptet på receptsidan eller något annat recept var bra för när jag ska köra igång blir det ju såååå dyrt att köpa den färdiga.

KAKL
0

Det här blir inget bra svar eftersom jag i skrivande stund inte hittar receptet men jag har ett grundrecept som jag tror måste komma från Finn Lyngårds Raku bok från handboken kommer det inte då de Raku glasyrer jag hittar där alla innehåller (bly) fritta vilket väl blir i princip samma pris som färdig glasyr (dessutom är väl bly omodernt). "Min" billiga o bra Raku glasyr måste dock upp lite högre i temp än färdig blir lite mattare (vilket jag tycker är snyggt) och inte hellet "tok krackelerad" men ändå fina krackar andra fördelar är att den inte bildar kristaller eller är svårupprörd trots att den ibland stått ca 5 år. Kanske hittar jag receptet o lägger ut det, kanske får du bättre svar från någon annan.

Att bränna Raku är ju relativt dyrt ändå allt blir ju en form av unikat och mycket tidskrävande både om man bränner i ved o gas, senast jag köpte en extra gasoltub kostade den 900 spänn hur mycket skall jag bränna o sälja innan jag får ihop de pengarna. Jag tror att rakun kan väl få kosta en del om man gillar de glasyrer man har använd dem jag tror inte det finns så mycket att tjäna eller spara in på just Raku det är lite som en guldkant på tillvaron, grädde på moset.

LenaR
0

Jag har boraxfrittor i nästan alla mina rakurecept. Det är enklast så! Men jag tror inte prisskillnaden är stor mot färdig rakuglasyr tyvärr…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

KAKL
0

Detta är den enda rakuglasyren som jag lyckats blanda utan fritta.

från F Lyngaards Rakubok.

Ser som sagt inte ut som färdig från cebex men fin tycker jag smälter ut vid lite högre temp, eftersom jag har haft lättare att få upp vedugn i en jämn hög temp har den blivit bättre där än i gas men smälter ut i gas också dock har den i gas blivit lite väl grå då min gasugn lätt reducerar lite för mycket (i min smak) när man "eldar på", (troligen jag som är för ivrig.)

80 Kalciumkarbonat /Krita

10 petalit

10 Nefelincyenit

Kritan kan enligt mina anteckningar m fördel bytas ut mot

Gerstley Borate eller Colemanit, dock är det inget som står i boken.

Glasyren blir också bra vid infärgning.

Mycket fina småkrackar nar jag lägger blött lakan på före reduktion i tunnan.

Kom just på att jag vid något annat "tygexpriment" använde något syntet tyg istället för bomull vilket resulterade i en tjusig :-) plasthinna över godset.

Godsagare
0

Jag har försökt blanda Gerstley Borat och Nefelinsyenit men den måste upp i högre temp för att smälta ut ordentligt.

Nu har det slutat brytas GB men jag hade turen att ramla över ett dödsbo där massor med GB fanns med. Den ska jag experimentera med tills jag får fram nåt som är bra.

Många recept från USA innehåller GB… Kanske söka på Google och använda engelska istället?