stengods ute på vintern
jag tror att man ska kunna ha stengodssaker ute på vintern om det inte ligger fastfruset vatten i som spränger men jag är inte säker. jag tänkte göra fågelmatare men är osäker på om det håller. jag glömde ett fat ute i trädgården förra vintern som sprack men jag misstänker att ungarna har åkt miniskoter över den. hur är det egentligen med fruset gods?
Jag har också alltid trott att man kan ha stengodskrukor ute på vintern så jag brukade lämna kvar mina. Då flera av dem sprack så har jag blivit försiktigare. De verkar hålla om jag tömmer dem och vänder dem uppochner så antar jag att det är innehållet som spränger krukorna när det fryser.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Sedan verkar det som om den del stengods tar upp en liten mängd vatten, men om det är tillräckligt mycket för att kunna skada godset vet jag inte.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag har mina krukor ute… alla mina har hål i botten så att vattnet kan komma ut. Fruset vatten kan ju spränga sten och stengods är ju inget undantag.
Jag tror att det kan ha en del med krukans form att göra. En öppen form klarar sig bättre än en som smalnar av upptill efter som vatten vidgar sig när det fryser och då måste ha någonstans att ta vägen.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
hmmm, tack för alla svar. jag tror att jag får dreja några stycken och hänga ut denna vinter för att se om dom håller innan jag vågar sälja några. eftersom formen som jag tänkt mig är sluten upptill med hål enbart på sidorna så är ju det lite skydd mot väta men jag kan inte gärna göra hål i botten för då far ju fröna ur.

Det är inte så att bara för att det heter "stengods" så är det fullt vattentätt. Ju mer chamotte det är i leran desto mer vatten tar den upp. Den tätaste leran jag har är porslinet som har 0 % vattenupptagning. Den näst tätaste jag har är en stengodslera som vid 1080 graders bränning har 0,1 %. Sen varierar det uppåt ett par procent. För det mesta kallar man godset sintrat om det har upp till 2 % upptagning. Men tar leran åt sig lite vatten och det sen fryser på snabbt kommer den att sprängas, i varje fall på ytan.
I värsta fall alltså, vanligen klarar den sig om man gör som zzaga med hål eller vänder upp och ner på krukorna.
då är det alltså bättre att ta en lera utan chamotte- precis tvärt om vad jag trodde

Pluppan du kan kolla hur mycket vatten din lera suger genom att ta en bit bränd lera väga den och sedan låta den ligga i vatten några timmar och sedan väga den igen. Då kan du räkna ut hur mycket vatten den sugeråt sig egentligen.
Den stora krukan jag har ute innehåller ganska mycket chamotte men har klarat sig hittills (två väldigt snöiga vintrar).
Jag gör fågelmatare i stengods och dom har tak och hål i sidorna…dom håller ….Har haft min egen matare i flera år ….ute
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
tack abbi det låter ju bra ska nog prova att dreja ett par stycken provisar imorgon