Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 2199 ggr
LenaR
0

En obekväm sanning

Idag såg jag en ruskig film. Ni har säkert hört talas om den: En obekväm sanning, dokumentären om Al Gores kamp för att informera om växthuseffekten.

Filmen skakade mig djupt och fick mig att återigen fundera över mitt yrke. För som keramiker bidrar man ordentligt till miljöförstöringen. Då tänker jag inte främst på de gifter vi hanterar, utan på energin våra ugnar drar och utsläppen vid bränningar.

Det finns ett tydligt samband mellan koldioxidutsläpp och varmare klimat. Och (det har ni säkert hört tusen gånger) uppvärmning leder till höjd havsnivå, vilket skulle innebära att miljontals människor kommer att drivas på flykt. För europeisk del leder det till en ny istid. Om vi inte hejdar uppvärmningen…

Lämpligt nog kommer optimisten i mig ihåg en del CD-skivor jag köpt, där det står ungefär "Vi har planterat regnskog för att neutralisera koldioxidutsläpp i samband med produktionen av den här CD-skivan".

Det är en fantastisk idé. Att man enkelt kan kontra de negativa effekterna genom att plantera träd. Det kan man göra som keramiker också. Jag vet vad ni tänker - det kostar pengar. Men man kan utnyttja det som affärsidé också. Tillsammans skulle vi kunna skapa en miljömärkning av keramik.

www.climatecrisis.net finns bra information och goda råd om hur man i sin vardag kan göra skillnad. För En obekväm sanning slutar upplyftande: Om vi börjar NU och förändrar vår vardag så kan vi hjälpa till att stoppa växthuseffekten.

Jag rekommenderar alla att se filmen!

// Lena

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Pia
0

Den där filmen har jag funderat mycket på, har inte sätt den än, kommer vänta till DVD-släppet. Jag vill hellre bli dokumentärt omskakad i soffan hemma…

En enkel och fantastisk idé, att kontra det negativa - i stort och smått - med något positivt!

zzaga
0

Såna filmer är så jobbiga. Nyttiga men o så jobbiga. De brukar bar lämna mig i ilska över att ingen (inte ens jag själv) gör något.

LarsT
1

Man kan ju se det positivt och bli uppmuntrad att bygga en vedugn istället - förnyelsebar energi.

Det var någon forskare som hade tittat på keramik och dess tillverkning ang. miljöpåverkan. Och det lustiga var att om man ser till helheten, alla transporter och elproduktion och industriell framställning av råmaterial, färgkroppar o.s.v. o.s.v. så visade det sig att det mest miljövänliga i slutänden var att vedelda och saltglasera !!

Sen var det en annan forskare som hade tittat på samma bit ur en annan vinkel och hävdade att det med samma förutsättningar om helheten var mer miljövänligt att använda plastmuggar.

Jag vet ju vad jag tror…

Men det är en väldigt bra idé att vedelda, saltglasera och dessutom plantera de träd man själv eldat upp i processen ! Saltet återgår till den natur den kommit ifrån, träden växer upp igen. Då är det bara leran kvar…det är lite värre..men saltglaserat är erkänt det starkaste och mest långvariga sättet att glasera på och det är säkert bättre än att pumpa upp råolja till plastmuggarna.

zzaga
0

Jag har redan typ 2000 träd, hur många hade du tänkt att jag skulle ha egentligen?Flört

Låter ju inte som om det skulle vara bättre att pumpa upp en massa råolja än att göra grejer i keramik även om den är saltglaserad och det gått åt nått träd för att bränna det. Man har väl ändå inte samma transportkostnader för lera som för råolja. Säkert inte några miljövänliga kemiska processer som används för att göra olja till plast.

Men appropå det där med att dra sitt strå till stacken. Vi ville vara nyttiga här och skaffa oss en varmkompos när vi fick reda på att man måste ha tillstånd för att skaffa en… Vi bor alltså helt ensligt ute på landet utan grannar.

lotta2
0

Jag tycker att det är en trevlig tanke att lämna tillbaka något till jorden efter man fått något av den ex ved. Jag skulle mycket väl kunna tänka mej att köpa träd och så för att hjälpa till att minimera ens utsläpp. Bra idé. 
Det är faktiskt ytterligare en av anledningarna till att jag vill byta från elugnar och mycket metalloxider till vedugn och mindre miljöbelastande glasyrer än dom jag nu använder. Så tur att man kan hitta sätt som passar en på flera sätt.

Ska man var rent krass ekonomisk dessutom så tror jag att folk kommer inom en inte alltför avlägsen framtid att efterfråga produkter framtagna i samklang med ekologin, för jag tror att det kommer bli en viktig fråga för de flesta. Hoppas jag!

L.A.E
0

Tänkte en gång att man skulle skaffa åker mark och odla salex (snabbväxande sly eller energisalex kommer inte på namnet just nu) Då kunde man odla det man själv skulle bränna upp i ugnen. Det blev i stället ett torp i skogen  med gran och tall + några plantor  att sätta  i marken.

Snabbväxande salex skördas efter 3 år tror jag ?????   Gran och tall    det växer ju för långsamt .Skrattande

LenaR
0

#1 Pia, det var en skakande upplevelse, så se den du hemma i lugn och ro! Men den var väldigt tänkvärd, jag är glad att jag såg den filmen.

#2&4 zzaga, du har helt rätt, det är enormt frustrerande att sitta och veta att även om jag använder lågenergilampor, släcker all elektrisk apparatur över natten, sparar varmvatten osv osv, så finns det stora giriga företag och stora giriga politiker som inte vill väga mammon mot moder jord. Men de små insatser vi gör var och en av oss tror jag är nog så viktiga. Det visas också statistik i filmen på hur stor betydelse den lilla människans val har - det gjorde mycket.

Grattis till träden förresten zzaga! Träd har jag förstått är superviktiga för koldioxidhalterna, men det behövs fler söder om ekvatorn.

#3 Lars, vilken bra information! Jag hade aldrig gissat att just saltglasering och vedeldat skulle vara bäst för miljön! Tur att man har kompisar som har mark att bygga ugnar på :) Det där med plastmuggarnas miljövänlighet tycker jag låter som något oljebolagen hittat på…

#5 Lotta Glad GladGlad 

#6 LAE. det var ju en bra idé. Så bidrar man med nyplantering samtidigt som man skaffar sig egen ved!

Jag ska förresten dela med mig av ett snabbtips för att minska på energiåtgången: Packa ugnarna så tätt som möjligt! Då bränner man sina saker på så få bränningar som möjligt, dvs det spar energi.

Härligt att det finns andra som tänker på miljön!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.