Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1190 ggr
lotta2
0

Spruta eller doppa starkt

Vad använder ni för att få lite mer slitstyrka på ert gods efter glaseringen? Vissa glasyrer är så lättstötta när man packar dom i ugnen, och jag har tidigare använt någon produkt som utgått ut sortimentet. Cebex har ju en massa kurer men jag skulle gärna vilja ha ett alternativ till dom om det finns något bra.

Något som gör glasyren slitstark oavsett om jag doppar eller sprutar vore bra. Och som inte ändrar glasyrens egenskaper vore bra också…

Ulle
0

Alltså, jag kanske är helt fel ute nu, för jag har inte testat själv. Men förra året skulle vi måla majolica och det var svårt att inte "måla bort" tennglasyren under. Fick då tipset att använda vanligt tapetklister för att få bättre hållbarhet på glasyren.

Det blev dock aldrig av att jag testade men det kanske kan vara värt att prova…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

lotta2
0

Jo Ulle det funkar nog bra. Jag har en lösning som heter CMC som man sprutar på när jag ska måla komplicerat ovanpå  glasyren, och det är också någon stärkelsebaserat i den lösningen. Det funkar bra, men är ganska dyrt om man ska blanda det i glasyren för sprutning.

Bruzapetra
0

Jag har också hört att tapet klister ska funka, vågar dock inte säga hur mycket.

LarsT
0

Tapetklister funkar kanon, men efter ett tag ruttnar det och luktar apa. Det bästa jag använt är ett slags ställmedel, gjort av alger som används i färg- och matindustrin. Finns en massa olika handelsnamn på det och jag håller ögonen öppna efter ett inköpsställe där jag inte måste köpa ett ton i taget.

Det slår alla andra ställmedel på fingrarna lätt. Ställer glasyren extremt effektivt. Har man sprutat på glasyren sitter det som berg, även om man inte får till en slät yta utan det blivit stornopprigt som det ibland blir. Känslan i glasyren blir nästan som målarfärg.

Fråga era leverantörer efter alg-ställmedel ! Chansen är inte stor att de vill avslöja men frågan är fri. När jag fick tag i det sist var det väldigt billigt och man tjänar mycket mer på att sälja magiska "kurer".

lotta2
0

Lars T, jag hade ngt som Cebex sålde som hette Carragena eller ngt liknande, var tydligen också algbaserat om jag fattade det rätt. Funkade jättebra, men sedan fick jag höra att det utgått!! Piss…Får väl hoppas att man hittar något likande. För det är jobbigt när det trillar av kantbitar av glasyren. Och man vill ju ha en ok fräsch tunna med glasyr, inte stinkande läbbet.

zzaga
0

Appropå alger är det nån som provat att blanda lite agar agar och smeta på?

LarsT
0

Ja, det stämmer Lotta, det är en variant. Det har inte utgått från marknaden men ersatts hos dem av kurerna, kan tänka ?

Förr eller senare hittar jag nån som har. Funderar på ett inköp av Kompass. Nån som har den och kan hjälpa till ?

LarsT
0

http://www.shenet.se/ravaror/agaragarpulver.html

Det fungerar förmodligen bra, men då får man slå i konserveringsmedel. Det finns en hel värld av algmedel tydligen och frågan är vilket man ska satsa på. Firman jag köpte av då finns inte längre och säcken är uppbrunnen i en eldsvåda för många år sen …. Det ruttnade inte, luktade inte …aja, det dyker nog upp när man minst väntar sig, som vanligt.

zzaga
0

Måste prova det. Jag har en kartong här hemma som jag aldrig andvänt:D

lotta2
0

Jag letade fram flaskan med CMC som jag har när jag målar överglasyrmålning och då sprutar på för att härda ytan då och provade nu med att hålla ett par droppar i sprutpistolbehållaren och det funkade jättebra!! Hårt som sjutton blev det sprutade och det torkade snabbt också.  Hoppas det kan hjälpa någon annan också.