Engobe med färgkropp
Hej!
jag har blandat till en engobe som ska funka på torrt gods, jag vill att den ska bli riktigt svart även utan glasyr på. Har köpt svart färgkropp, men hur mycket i % ska man blanda i? jag provade först med 10 %, det såg lite ut så jag blandade i 10 till men det ser inte svart ut. (jag har inte bränt det än). Blir det mörkare när man bränner eller hur mycket ska man ha i???
Tycker ni att jag ska använda en annan metod än engobe när jag vill ha en svart sträv yta? kanske måla färgkropp blandat med vatten direkt?

Prova en blandning av lika delar koboltoxid, kopparoxid och järnoxid utblandat i vatten och pensla på skröjat. Jag använder detta ofta just i det syftet. Blir mycket bra.
Min svarta engobe ser grå ut i hinken men blir ändå riktigt svart. Det bästa är nog ändå det jobbigaste dvs testa. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Tack för era svar… Visst måste man testa, men hellst vill jag ju att det ska bli bra på första försöket! :)
Poja, ditt tips ska jag testa. Ska gå ut direkt!

Om jag bara vill ha en detalj i svart använder jag svart järnoxid. Bara blandar i vatten och penslar på. Det ser ut som svart smide när det är bränt. Tillsammans med glasyr blir det inte svart men " i bare" blir det det.

#4 ok, ska testa det med. vi får se hur det blir i gränsen mot glasyren!
Det är allra enklaste (och definitivt billigaste) är att slamma upp litet svart lera av lämplig sort, och göra engobe av…

Både glasyrer och engober har i vått och obränt tillstånd färger som i många fall kraftigt avviker från hur det ser ut bränt. Färgen i hinken säger mycket lite om färgen efter bränning.