Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 2217 ggr
iahost
0

Akut fråga rörande ugn/ försäkring/ säkerhet

Vore så roligt (men också nervöst) att ha egen ugn… Vad ska jag tänka på?? Måste bestämma ganska snart om jag ska "slå till" eller inte och har just nu drabbats av akut beslutsångest. Vad kostar det att ta med den i hemförsäkringen (har inte företag, bara hobby). Måste jag på ngt sätt "brandsäkra" lokalen som den står i? Pratade med en som sa att man måste sätta upp korrigerad plåt el dylikt i taket- stämmer det? Hur långt från väggen kan den stå? Golvet är av betong, väggarna av sten/ puts, taket av gipsplattor… Finns det ngn färg som jag kan måla med i taket… Jag känner mig alltså i stort behov av hjälp;). Tack på förhand

Goerleena
0

Tror inte att du behöver göra så mkt med det rummet, låter rätt säkert. Jag upplever inte att det är så stor brandrisk, det blir inte speciellt varmt runt min egen ugn i alla fall. En halv meter från väggen står det i mina papper att ugnen ska stå.

Rozzy
0

Titta på fliken utrustning och verkstad där ska en rubrik vara om säkerhet…

Bor du ovanpå?

Ventilation för ugnens gaser, den avger detta vid en vanlig bränning. Sen är det väl inte dumt med brandsläckare, brandvarnare och tillgång till vatten. Du bör även kontakta olika försäkringsbolag och kolla priser de har även vissa krav och de finns inga bättre att svara på det än de själva.

om jag hade lokalen i ett bostadshus skulle jag lägga dubbel gips i hela taket eller en minarit i ovanför ugnen för att fördröja värme och eldutveckling.