Har man inte jobb så skaffar man sig
I dag skulle det ske. Jag hade äntligen samlat nog med energi för att göra en serie infärgningar av en glasyr. Jag började med att plocka fram allt som behövdes för att kolla att allting fanns. En hink med talk stod högst upp i en hylla och där hade den nog stått ganska länge, för när jag tog tag i den bar det sig inte bättre än att hinken bröts söner. Hinken flög i golvet och sedan spred sig ett vitt moln i hela rummet.
Det var bara att gå ut och vänta tills dammet hade lagt sig, och sedan fick jag totalsanera hela glasyrrummet.
Några glasyrprover hann jag inte med och inte hade jag någon lust heller efter missödet. Hoppas det går bättre nästa gång.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Tråkigt Ulla…suveränt hållbara hinkar brukar jag jaga på konditorierna. När de tömt ut sirapen och hallonsylten slängs de och då står jag där med ett stort leende …..Har haft den typen av hinkar i evigheter stående i verkstan, ute på backen med spillera i o.s.v. och de verkar tåla det mesta. Locken sluter dessutom tätt och stabilt.
Den typen av hinkar finns på alla skolor där man lagar mat Dom blir oftast jätteglada om man vill ha dom så dom sparar gärna om man går och frågar, ett litet tips bara.

Suveränt ! Det har jag inte tänkt på …

Stackar dig Ulla! Fy för att behöva sanera alllt sen:(
Hu Ulla, sådant är inte kul alls.
Apropå billiga kärl så hittade jag idag den perfekta glasyrspannen 60 l med tättslutande lock för 119 kr . I en billighetsaffär och detta var tydligen en fodertunna till hästar. Så man får nog leta på udda ställen. Annars är som sagt bagerier bra, billiga eller gratis stora sirapshinkar brukar man få tag i där. Det går åt många sådana hos ett bageri.
Jag bor granne med en skola så jag kanske skulle ta och göra ett besök där och fråga om jag kan få några överblivna hinkar. Det är nog fler som behöver bytas ut.
Fodertunna till hästar. Bra tips om man vill ha en som är litet större.
Tack allihopa!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag kollade med en skola i närheten idag och de har massor de måste köra till återvinning. De blev bara glada om jag ville ta hand om några för det blev mindre körning för dem … Just glasyrhinkar är annars svårt att hitta tycker jag, inte nu för förvaringen utan t.ex. en stor, vid låg för fat och en smal, hög för t.ex. vaser och kannor. Man kan spara mycket på att inte behöva blanda upp så mycket glasyr på en gång utan skräddarsy dopparkärlen efter formen man behöver doppa.
Ja, det är sant med kärlen att det är bra att doppa i ngt som passar till formen. På Granngården finns det mycket underliga trekantiga hinkar och fyrkantiga som man kan använda, dom är nog också tänkta för utfodring av hästar tror jag.