När det knäpper i keramiken....
Jag har provat en "köpglasyr" ( eldröda lergodsglasyren från cebex). När jag tog ut keramiken från ugnen i söndags, började det knäppa i den. Det avtog så sakteliga, men nyss när jag diskade några av grejerna började det "spricka" i dem igen, ganska rejält. Min fråga är: Gör det något? Är kvaliteten sämre, kommer de att gå sönder helt så småningom? Och varför låter det som det gör? ( jag öppnade inte ugnen för tidigt, keramiken var så sval att jag utan problem kunde ta i den med händerna.)
Jag ska sälja grejerna, så jag bör nog veta hur det förhåller sig innan jag lämnar iväg keramiken. Hoppas på ett snabbt svar, det är lite bråttom!!
hej från Erica!

Knäppningarna uppkommer av spänningar mellan glasyr och lera. De krymper i bränningen båda två, men de krymper olika mycket beroende på vilken lera och vilken glasyr och vilken temperatur. Knäppningarna kan orsaka krackeleringar, alltså små sprickor i glasyren. De kan vara mer eller mindre synliga. Nu kan jag inte svara för deras glasyrer, men generellt behöver man inte vara så orolig. Det värsta som händer är att sprickorna gör att glasyren inte håller vatten till 100 %. Innan du säljer dem hade jag testat att fylla med vatten och ställa på lite toapapper över natten. Då ser man tydligt hur det står till. Är det inte bruksgods spelar inte krackeleringarna någon roll, tycker jag.
Jag hade en kanna som knäppte lite i flera dagar, men jag har inte kunnat se några sprickor. Tycker att det är konstigt att det kunde knäppa så länge!
Jag har också en glasyr som pingar och knäpper som en galning när jag plockat ur den ur ugnen och ett par dagar framåt. Spelar ingen roll om ugnen självsvalnar eller jag plcokar ut omkring 90 grader heller. Mycket irriterande ljud, har inte sett några sprickor på glasyren isf är dom hårfina. Gör inget direkt eftersom det sitter på dekorativa grejer och inte bruksföremål, och samma glasyr knäpper inte på en annan lera som jag testat. Så jag tror att dom inte passar så bra just pga utvidgingskoefficientem är väl olika.

Gäller det stengods eller lergods? Jag har en typ av lyktor som jag bränner ganska lågt 1080 gr. De knäpper ibland men aldrig det jag bränner högt. Har höjt temp en aning på lyktorna och då funkar det bättre (då knäpper det inte) Går faktiskt att bränna om dem en aning högre.
Hej alla ni som svarat! Vad glad jag blev av er respons! Det var första gången jag använde mig av den här sajten och svaren var verkligen till hjälp, även om jag tyvärr blev tvungen att plocka bort ett gäng muggar o dyl. ur min samling… De läckte nämligen, så jag gissar att det handlade om just olika krympning, och sprickorna var så stora att vattnet rann igenom på mindre än 10 minuter!!!!
Men som bekant: man lär sig på sina misstag!!!
hej från Erica!!