Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2582 ggr
vulla
1

bränning av keramik

Hej på er

Nu grubblar jag på följande. Öppnade en ugn. Hade glaserat med bosses blankare. I mitten var skålen riktigt blank, men överst och underst i ugnen var de inte riktigt blanka, något ruffiga, utsmälta men ej glansiga. jag hade 1255 toptemp med 10 min utjämning. jag har en liten ugn, 80 liter. Har ni tips på hur jag får glasyren att smälta ut överallt, lika bra. Högre temp? mer utjämning?

Ulla
0

Jag har aldrig haft problem med att den inte smälter ut. Testa ugnens temperatur med käglor nästa gång du bränner. Min egen ugn bränner för högt så jag får kompensera litet. Båda dina förslag borde annars fungera.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Du behöver nog bara lite längre utjämning, 30min kanske?

LenaR
0

Jag tror också längre utjämning, och kanske lägre topptemperatur för att kompensera den längre ujämningstiden.

Har du bränt in ugnen med käglor, vulla, så du vet var du har kalla och varma ställen?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

vulla
0

jag har kört med kägla överst så jag vet att ugnen går ca 40 grader varmare än automatiken är inställd på. Nu är ugnen bara ett år gammal, så snart är kanske slingorna inkörda och inte lika hetsiga. Dock körde jag med kägla förra bränningen. Eftersom ugnen är så liten så trodde jag att värmen inte skulle vara så ojämn, men det var ett bra tips att kolla samtidigt på olika ställen. Dock så skulle jag önska att jag lyckades blanda en egen glasyr som inte var fullt lika känslig på temperaturen, kanske det som kallas bredspektra glasyr. Eftersom jag nyligen börjat blanda egna glasyrer så blev jag så nöjd när bosses blev bra! Jag skulle vilja utgå från den basen och sedan exprimentera med lite olika införgande oxider.

Tack för tipset, jag ska undersöka vidare!/ Vulla

LeWE
0

Jag slarvade en gång o rörde inte upp bosses blankare tillräckligt bra, resultatet blev som om det inte var utsmält riktigt.. kanske nåt sånt?