Lera som lagt sig ner i ugnen
Jag har hållit på med keramik på hobbybasis i ca 12 år och får det bränt via min kursledare. Nu hade jag gjort två skålar/fat, ett kavlat och ett som jag "tryckt" ut i en form. Jag brukar inte misslyckas med mina saker och vid skröjbränningen så var allt frid och fröjd. MEN, när glasyren kommit på och var bränd så fick jag två totalplatta fat?!? Och hon var helt oförstående till vad jag gjort med dem. Och jag fattar ingenting. Är det ngn som varit med om liknande och vad är det för fel i så fall. Båda har nog bränts vid samma tillfälle och jag undrar ifall det kan vara bränning eller glasyr som gjort detta? Helpaff blev jag då det aldrig blivit så tidigare. Visst att den kan skeva lite och ifall det är ojämnt så lägger sig en del bitar, men totalflata blev de. Tacksam för lite reflektioner =)
Är det stengods? Har haft saker som lagt sej, men då har det varit mycket hög temp lokalt i ugnens botten (en hembyggd ugn där flamman först gick under nedersta sättplattan), var det någon annans saker som plev tillplattade eller bara dina? I så fall kan det ju såklart vara fel i bränningsprogrammeringen eller något fel på ugnsautomatiken?

Vanligt att det blir så med kavlat o tryckt. Leror med chamotte inblandat har större schans att inte lägga sig lika mycket.