Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2529 ggr
Jessika
0

hur sätter ni er ugn?

Hej!
har en toppmatad ugn, och den enda jag sett förut är en kurs jag går på. Där ställer de pelare i botten av ugnen och sedan första sättplattan. Min fundering är om man inte ska lägga första sättplattan i botten av ugnen istället?? Hur gör ni??

avalon
0

Är det ingen botten i ugnen då ? Jag har iof ingen toppmatad, kanske är skillnad, men jag sätter grejer direkt på botten och sen pelare och första sättplattan.

lotta2
0

Jag använder mej av s k bottenstycken till pelarstöden ( en sorts silimanitplatta med hål i för pelaren)  underst så dom sprider vikten lite jämnare på en större yta, så uppstår inte så mycket tryck på en och samma punkt vilket gör att teglet håller bättre.

abbis
0

Om du har element i botten så bör du ha lite distans till första sättplattan..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

lotta2
0

Bra idé Abbi, men inte så ofta element i botten på vanliga toppmatade ugnar. Konstigt nog egentligen när man tänker vidare på det…

LarsT
0

De toppmatade börjar få element i botten som tillval numera faktiskt. Nya ugnar levereras också med små bitar av silimanit som ska ligga under den första plattan. Inte så mycket för teglets skull utan för att bottenspjällets hål inte ska täppas till. Har man inget spjäll i bottnen kan man lägga plattan direkt på stenen, då finns det ingen anledning att höja upp den.

lotta2
0

Wow, utveckligen går framåt tydligen!!  Jag hade ingen aning om detta, har inte sett det innan. Bottenspjäll på en toppmatad ugn vilken lyx…Är dom också uppbyggda med en  luftspalt emellan då med som en ex gammal Naber…? Eller är det för att man kan sätta till en sådan där ventilator innunder? Ja, jag vet att jag är skitjobbig, alltid lika nyfiken…

LarsT
0

Ja, fy på dig, ha mage att ställa frågor på det där sättet, vet hut tös … eller fruntimmer …. eller tant …. !

Bottenspjället täpper för ett enkelt hål rakt genom botten. Och visst kan man koppla på en utsugsfläkt där också. Är inte riktigt säker på vad du menar med en luftspalt mellan ? När spjället är i öppet läge sitter det en plåt extra och ser till så att strålningsvärmen hejdas neråt och det blir ju en "spalt", kan det va det ?

Jag råkar faktiskt ha en alldeles egen toppmatad ugn med både element och spjäll i bottnen. De bränner iofs jämnt ändå men man kan vara lite mer vårdslös med sättningen och det gör inget om man glömmer spjället öppet.

För att återknyta till tråden så spelar sättningen roll för hur ugnen bränner. Det bästa är att blanda högt och lågt på samma skikt så att grejerna har ung. lika mycket luft kring sig överallt. Bunkar man ihop pyttesmå prylar tätt tätt tillsammans utnyttjar man volymen bättre men det kan påverka glasyrerna negativt. Idealet är att man har en viss liten cirkulation i ugnen så att gaser som ska bort har en chans att faktiskt komma ut lätt. Offra lite plats för ett bättre resultat, alltså.

lotta2
0

Hehe, ja, jag borde skämmas…:) Intressant med ugnen.

Apropå sättningen så kan jag lägga till att som Lars säger så spelar luftcirkulationen stor roll. Jag har en toppmatad  ugn en EK223 där sättplattorna är så stora att det bara  är ca 1 cm runt om sättplattan innan tegelväggen är där. Det är inte bra. Man  vänjer sej visserligen med tiden och lämnar mer plats på höjden för att kompensera, men det är dåligt att sälja en ugn med så stora plattor.

zzaga
0

Är det inte svårt att sätta toppmatade? Jag tycker det verkar lurigt att få så att inte keramiken och plattorna stöter ihop. Finns det något bra knep på hur man gör för att inte strula till det?

LarsT
0

Lägg en pinne mellan stöden så ser man direkt. Eller ställ ett stöd vid sidan om grejerna innan lastning. Det är dessutom som sagt inte bra att packa så tätt utan man bör lämna lite extra luft ovanför i alla fall.

Är det inte svårt att se så att pottorna inte står för nära varandra i en frontmatad ? Hur vet man hur nära de står varann längst inne ?

abbis
0

spegel*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/