Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3538 ggr
purpur
0

Rödbrännande stengodslera

Hejsan allesammans!

Det finns så mycket kunskap och erfarenhet i detta forum så det är en bra plats att skicka ut keramikfrågor.

Så nu undrar jag om någon vet om en rödbrännande stengodslera? Det finns många rödbrännande lergodsleror men jag kan inte hitta denna färg som stengodslera. De närmaste färgen är brun eller gul. Har någon något tips?

M.v.h. Purpur

koko
0

Jag har en "tegelröd" från Creaton, kan se om jag har numret kvar på påsen! Den är väldigt gul i vått tillstånd. Allt blir gult.

Rozzy
0

Cebex har par fina även cerama gå in på deras hemsider eller beställ katalog…

koko
0

Ingen påse kvar…

Sagakeramik
0

Lars Tärn har flera olika röda sintrande rödleror.

10 witgert

Kauper read

Sanded read

Creaton 354

Är några jag testat alla har bra egenskaper på sitt sätt.

Han har säkert ännu fler om du mejlar eller ringer och frågar.

purpur
0

Tack för svaren!

Ska genast kolla upp detta.

Mvh. Purpur

Doriz
0

Min upplevelse är att terrakotta stengodslerorna inte blir likadan kulör som lergods, dock är de vackra i sina kulörer. Skall kika vad de som jag använt heter. Vet att jag haft en som gav en djupt tegelröd kulör som jag upplevde som mycket vacker.

Sagakeramik
0

Färgen på leran varierar beroende på vilken temp man bränner dom i. Hög temp = mörkare färg.

Grodan77
0

Saga.. Jag har upplevt att färgen bränner bort i högre temperaturer, men, kanske beror på vilken lera man använt??

Sagakeramik
0

Grodan, ja kanske? Jag har bara testat dom som jag skrivit upp här och alla dom blir mörkare ju högre temp dom bränns i.