Fel på keramikugn!
Hej alla keramiker. För några månader sedan köpte jag en begagnad keramikugn som kom från Uterm. Den ska kunna gå upp till 1300 C men den går upp till 1100 ungefär sedan kommer ett felmeddelande att den inte når upp till sluttemperaturen. Alla elementen verkar bli varma och inga säkringar har gått. Vad kan det annars vara för fel? Nån som har varit med om liknande?
Hur blir hållbarheten på skulpturerna om man bara bränner upp till 1100 istället för 1200C? Gör det så stor skillnad?
är elementen gamla? då kan det vara dessa som är "slut"
Goerleena, jag är kass på ugnar, så det ska jag inte försöka svara på.
Men på lerförpackningen borde det stå vilken temperatur leran ska brännas till.
I och för sej, så är väl temperaturen viktigare när det gäller bruksgods som ska sintra ordentligt, jag skulle inte oroa mej för skulpturer!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tror att ugnen är 6-7 år gammal men skulle bara varit använd en gång vilket jag inte tror på för den såg mer använd ut än så. Har känt så att alla element blir varma men de kanske de kan bli ändå eller? Nån som vet om det är dyrt, svårt att byta elementen?

Vi tog hjälp då våra var slut eftersom vi inte kände att vi har tillräcklig kunskap att kunna fixa det själva. Kostnad? Kommer inte riktigt ihåg men någonstans mellan 2 000 och 3 000 har jag för mig. Har element i botten, på sidorna samt i dörren på vår ugn. Dock var det inte jättelätt att hitta en person som kunde/ville och hade tid att göra arbetet. Det var naturligtvis också i slutet av november så julen stod bak hörnet och lurade med allt vad det innebär.
nu vet jag inte hur stor ugn du har men elementen går säkert på några tusen bara dom
när "jag" bytte mina så gjorde gubben det som är elektriker och det var inga problem såååå fixa dig en snäll elektriker!
om det nu är elementen som det är fel på….
Tycker bara att det är konstigt att alla elementen blir varma och att den ändå kommer upp till 1100 om nu nått element är sönder. Hur visste ni att era element var trasiga?

Elementen bli utarmade tills slut. De kan vara ngt enstaka element så du behöver inte byta alla. Man mäter med en mätare. (Tror det var med ohm) vilka element som blivit klena.

Hej där! Kan inte så mycket om det här men, det kan ju oxå vara något elfel, en säkring eller något sånt, så det kan vara bra att låta en elektriker titta på ugnen för att kotrollera så att den går på alla faser.
Alla elementen verkar bli varma säger du!
Hur har du kollat dom?
Jag brukar sätta på ugnen kallstart och låta den gå upp till 200 grader sen slår jag av huvudströmbrytaren och tar en våt svamp och ser om det fräser om elementen ,ett i taget!
Element kan vara av där du inte ser och kan kännas varma för att dom är i en het miljö! Det kan dessutom bli glappkontakt i kopplingen när metallen vidgas.Dra åt dessa ordentligt. Du kan oxå behöva byta dom trådarna som är kopplade i ryggen dom blir svarta och höljet sprött .Finns att köpa värmebeständig kabel hos elbutiken.
När det gäller termoelementet kan du dra ur detta ur sitt skyddhölje och se om trådarna gått av eller kortslutits!
Det finns inte så mycket fler saker som kan gå sönder i en sån simpel konstruktion som en keramikugn*L*
Är nått element trasigt linda själv..se tråden jag visar hur man gör!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
ok, tack för alla svar, får ta en närmare titt på elementen:)

Jag har en ugn från Uterm, och när den var ny så fanns det en spärr så att den inte gick upp i mer än 1100 grader men jag har för mig att dne inte gick att ställa in högre. Jag ringde till Björn på Uterm och fick hjälp tel: 011-39 10 81 men de har semester till och med vecka 31.
Min automatik larmar om ugnen inte går upp tillräckligt snabbt som jag programerat, just för att varana för trasiga eller gamla element,
abbis metod verkar bra!