Ler-kg-pris på kursen
Hej!
Är det någon som gått eller hållit i en kurs den senaste tiden som betalat/tagigt betalt kg-pris på leran? Hur mycket och vet ni vad som ingår i det priset?
Vi är på g att starta kurser och är osäkra på hur man ska tänka ang lerpriset. Alla synpunkter är välkomna!
Jag tar 60:-/kg för färdigbränt. Det ska täcka glasyrer och bränningar. Motsvarar ung. 40:-/kg för lera om man säljer det så. Men har man dyra köpeglasyrer eller mycket färgkroppar till dekor eller så, så ska man nog ta mer betalt! ^^
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag tar 40:- per kilo lera (från paketet). I det priset ingår två bränningar, glasyrer och dekorfärger. Priset är en uppskattning. Jag vet såna som separerar lerpriset och glasyrpriset och som då mäter varje alsters diameter o höjd. Kanske blir det mer rättvist men lite krångligare.

Jag tar också 40kr/ kg. Verkar som de flesta gör så :)
Är 40:- inkl moms? I så fall tycker jag att det är på tok för billigt. Det är snudd på för billigt även om det är exkl moms …
/Sofia

Jag vet att vi tog 45 kr kg på Medborgarskolan för snart 6 år sedan. Jag trodde att det skulle vara högre nu… Det är så svårt att räkna ut glasyrkostnader per kg lera och bränningskostnader på det. Hur motiverar ni 40 kr kg?
Nu är det nog snart 10 år sedan jag gick kurser, och jag betalade då 40 kr/kg för oglacerat och 45 kr /kg för glacerat inkl. moms. Så nog tycker jag att 40 kr/kg måste vara väldigt billigt.

Jag skrev fel. Jag tar 45:- per kilo inkl moms vilket motsvarar 36 :-exkl. momsen.
Har egentligen inte en aning om priset räcker. Svårt att uppskatta hur mycket tex ett kilo glasyr räcker till. Nån som vet? Och vad kostar en bränning. SLitage på ugn, slingbyte, min tid att sätta ugn/kolla bottnar? Hur ska man räkna?
Vill heller inte att kursdeltagarna ska känna sig begränsade för att materialkostnaden blir för stor. En avvägning.

Vävra jag håller med, det är väldigt svårt att beräkna.. kanske dags att höja priset?

KAnske dags men till vadå?

Vad är det som ökat i pris då som motiverar en höjning?
El? Råvarukostnader? Lerpriset fr grossist?
Kanske vettigare att höja i små steg om ni nu vill höja. Men inte mitt i en termin, det känns nog inte bra för kursdeltagarna.

Självklart ska man inte höja mitt i en termin men det är bra att disskutera detta här, tycker jag.
Jag säljer även lera ibland och då ingår bränning i lerpriset och har då tagit 40kr/kg.. antagligen är det alldeles för billigt.. eller?
Jag har inga kurser själv, men som företagare skulle jag ta runt 60:- inkl moms. Utan att direkt kunna motivera … men känslomässigt känns det bra. Jämför med studieförbundens pris och lägg på momsen! Dom betalar ingen moms.
/Sofia

Helena- självklart inte mitt i terminen utan i så fall till starten av höstterminen. Cebex har lagt ett valutapåslag på 8,8 % på alla sina varor på grund av låg växelkurs för kronan. Där är det alltså en kostnadsökning på råvaror/glasyrer. Antar att detta påverkar alla importörer i branchen.
Hej! Jag jobbar som lärare på Studieförbundet Vuxenskolan. Där tar vi 25 kr/kg för leran (när den tas direkt ur paketet alltså) och då ingår två bränningar samt glasyr. Så det verkar ju skilja sig rejält… Men ska man öppna privat verksamhet får man nog ha högre priser samt lägga på moms.
Lycka till!
På Folkuniversitetet var priset högre än så när jag gick där för 8? år sedan. Först 50 kr/kg för de torra oskröjade föremålen, sedan har jag för mig att de höjde till 60 kr. Då ingick allt det andra. Hur det ser ut i dag vet jag inte.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#14 Det låter billigt, jag har för mig att ABF här tog runt 35:- inkl glasyr o bränning för 5-6 år sen.
/Sofia

Vi tänkte ta betalt för leran direkt från paketet. Det är ju inte all lera som man tar som blir något och ingen vill ha "gammal" lera…
En fråga: Ni som anordnar kurser privat: menar ni att ni inte har eget företag eller är med i en ek förening? Hur gör ni då?
Finns det någon därute som har RÄKNAT på dessa siffror eller är det magkänslan som styr?
Om jag inte minns fel så har Cebex höjt sina priser nyligen med 5,5% och att valutapålägget nu ligger på 13,8%. Totalt blir det en väldigt stor höjning. Betalade min sista Cebexfakturan i slutet på mars. Letar nu efter en ny leveranör.
När det kommer en sådana här stor prishöjningar mitt i terminen så tycker jag att det är befogat med en höjning av ler-kiloprist mitt i en termin.

# 18 Jösses har de höjt så mkt nu.
yess. min senast faktura (från igår) hade 13% valutatillägg. Och egentligen är det nog ganska lite i förhållande hur mycket sämre svenska kronan blivit senaste tiden. Har en släkting som pendlar "åt fel hål" dvs han bor i Köpenhamn och jobbar i Malmö. Han sa att hans lön i princip gått ner med över 20% 

När jag höll kurser sålde jag även begagnad lera, för ett lägre pris.
Sålde tom en riktig skräplera för 10 kr/kg och eleverna tyckte det var bra att kunna välja. Jag sa naturligtvis som det var, men jag tror att det släppte deras kreativitet lite friare. De upplevde det normala lerpriset som högt och ville att allt skulle bli så bra och lyckat, med billigare lera så tog de ut svängarna mer.
Lite jobbigt att hålla reda på alla priser, men jag höll bara en kurs i veckan så det gick bra.
#21 Det var ju smart. Jag tror som du, att det är lättare att ta ut svängarna med billigare material. Behöver inte gå längre än till mej själv för att se ett samband! ;D

Jag leder en studiecirkel i Umeå och vi tar 50:-/kg , då ingår glasyr och bränning.

Jag tar 40kr.. kanske dags att höja till 50kr
På Folkuniversitetet i Sthlm tar de nu 70 kr / kg för torrt gods. I det priset ingår glasering och bränningar, kan man väl säga, fast man betalar ju för kursen också! Så där är de inte blyga precis…
70:-/kg, det var dyrt! De måste leva på sitt goda rykte.

#25, 70
Glöm inte skillnaden mellan lera direkt från paket och torrt gods. Drejar du så försvinner rätt mycket lera som blir slickers o som man beskickar bort! Dessutom dunstar vattnet. Jag tror därför 70:- för torrt gods motsvarar 40-50 kg per kilo lera direkt från paket. Beror ju givet på hur mycket spill man får när man jobbar.

Man undrar ju vad de gör med spillet, en himla massa slickers blir det ju…
Tror ju knappast de har nån som tar hand om spillet och återvinner, det blir dyrt om de ska betala en kursledare för det.
Nån som vet?
På FU i Stockholm tog de hand om spillet när jag gick där, tom det mesta av drejslickersen som samlades i ett par tunnor vid diskbänken. Det skulle kanske blivit alldeles för mycket för slamavskiljarna annars. 
_
_

Jag vet att det här är lite offtopic, men en gästlärare jag nyligen hade, Steven Jones, berättade att han ibland beställer lera från utlandet.
I La Borne i Frankrike kostade leran 99 öre/kg för sex år sen när han beställde senast. De gick samman ett gäng och beställde hem en lastbil. Med frakt, tull och alla avgifter landade det på c:a 3 kr/kg. Det var en fin ljus stengodslera. Lite skillnad mot Kerama, Cebex mfl.
ABF i Göteborg tar 17 kr per kilo från nytt paket.
Engober och glasyrer tillkommer efter mätning av varje gods. Gisningsvis ca 20 kr för ett drejat gods på 1 kg. Bränningskostnad förekommer inte.
Gäller både kvällskurserna och keramikskolan.
Egentligen har det känts dyrt då lerans kilopris har legat på ca 11-12 kr från ex. Cebex. Men utifrån ABF:s perspektiv är det ett väldigt bra pris med tanke på att inte alla uppger hur många kilo man har tagit – ingen lärare kollar just när man skär av sin lerbit från paketet.
Spillet å andra sidan, återanvänds utan kostnad för de som går keramikskolan (valfritt). Man får då också lära sig ta hand om spillet, blötlägga, samla upp och knåda. Det blir en blandlera att träna med och kan också ger rätt spännande effekter.
Jag tror dock att kilopriset höjs till minst 20 kr inför höstterminen – med all rätt!

Jag har också gått på ABF, både Keramikskolan och kvällskurser. Jag tycker deras system fungerade väldigt bra. Men det bygger iofs på att det finns elever som återvinner spillet. När jag började jobba på studieförbund tyckte jag det var hutlöst med 50-60 kr kilot, och hade svårt att motivera det inför deltagarna, när jag vet att skolan köper in för 7-15 kr/kilo. Då hade jag en del barnkurser, där det blev MYCKET spill som bara slängdes. Och ska man försöka lära sig dreja på en kvällskurs, då är det väldigt mycket pengar som förvandlas till slickers, vilket jag tror många deltagare tycker är tråkigt. Jag tycker att det känns fel att baka in bränning och glasyr i lerpriset direkt från paketet, när bara omkring hälften av den lera en deltagare tar i slutändan blir ett brännt och glaserat föremål…

Jo, det kan man tycka om man går kurs via studieförbund men är man företagare så måste man tänka på att förutom leran ingår glasyrer, engober, slitage på ugn och verktyg, in-o utplock från ugnen, plats i verkstan mm. Kanske 40kr/kg (som jag tar) ändå är ganska lågt pris?

Jag försöker peppa mina deltagare att ta tillvara allt lerspill och visar dem hur man återanvänder. På så sätt blir inte 50:- /kg så mycket och dessutom lär man sig att ta tillvara på leran. De som inte har lust att återanvända ger oftast bort sitt spill till andra tacksamma deltagare.

Jag tycker det verkar krångligt att mäta allt gods som ska in i ugnen -har hört om nån mall som jag gärna skulle vilja se- har nån ett foto på en sån?
Studieförbunden har dels vissa bidrag och dels är de momsbefriade. Dessutom har de kanske rabatt på inköpen om de är storkunder?

ABF mäter godset när det kommer ut ur ugnen
De har ett inplastat pappersark med cm-ränder. Så mäter de både vidden och höjden på varje sak. Om det ger ett rättvisande värde på vad bränningen kostar vet jag inte. Nej jag kan förstå att man som egenföretagare kan behöva ta högre pris. Men jag tänker på hur jobbigt jag tyckte det var när mina kursdeltagare knorrade, och jag egentligen höll med dem, men inte hade nåt att säga till om. Och samtidigt var jag tvungen att böna och be och tjata innan ledningen gick med på att köpa två kilo glasyr och några slingor.
Suck. Det var Medborgarskolan. Men det här kanske var lite "off topic"…

Som företagare måste du ju räkan bort den tid som du själv kunnat sitta och producera, bränna och göra allt annat som hör till egenföretagandet. Det är inte självklart att det går med vinst.
Sen skiljer sig kurspriserna från storstäder/medelstora städer och som här på landet ganska så kraftigt. En kurs på landet med billigare kurspris men med lite högre lerpris kanske blir billigare än en i storstaden med lite lägre lerpris.
Jag tycker också den där mätargrejen verkar helknasig:/
Jag skall undersöka om jag inte kan få en kopia från ABF:s mätark, lovar dock inget resultat.
Personligen tycker jag ABF:s system är rättvist, om de sen har räknat in bränningarna, ugnslitage etc. i mätningspriset vet jag inte. Utöver lera, engober och glasyrer betalar eleven också en kursavgift som gissningsvis står för lärarnas löner samt material som t.ex. slingor, sken etc. vilket man som elev nog inte tänker på.
Att ta betalt för leran exkl. engobe, glasyr och bränning tycker jag är shysst då all lera inte blir glaserad och bränd, istället slängs men återanvänds på keramikskolan.
Ja, de är momsfria och får väl också bidrag från kommunen och kan därför förmodligen sätta ett lägre pris.
Som egen företagare har man ju allt ovan att ta med i beräkning + moms!
Jag är själv enmansföretagare (grafisk design) och vet hur mycket driftkostnaden äter upp inkomsten.
Att jämföra med studieförbundens priser är nog inte relevant som mitt första inlägg gav intryck av.
Privatkurser är ju alltid dyrare och således bör driftkostnader, moms, lön vara en bra motivering inför elevens avgifter för er som bedriver kurser privat.
Kursavgift kontra lerpris?
Glad Påsk!

Håller inte med dig.
Du kan inte begära att eleven skall betala, genom exempelvis höga lerpriser, för din förlorade inkomst från dina egna verks produktionstid när du samtidigt får en inkomst genom dina kurser.
Det är väl ditt val var du finner den bästa inkomsten?
OBS! Vänligt skrivet.
Glad Påsk igen!

Jag tar 30:-/kg lera inkl bränningar och glasyr och har drop-in för eleverna som betalar 50:-/tim en del använder mycket glasyr andra kanske bara oxider så jag tror det jämnar ut sig i längden.Har köpt lera hos Bara mineral för 6,90/kg men nu har dom lagt ner någon som vet nån billig leverantör tro ?
Glad PÅsk!
Kuckeliku!
Lotta

Lars Tärn har tagit över Bara Minerals försäljning av Creaton leran nu.

# 40 Bo Erlander Ab i Göteborg säljer Creatonleran.
Mycket ba med denna tråd för oss som håller kurser.
ANgående kurspriser så är detta ju e historia för sig. Kanske vi ska diskutera det i en egen tråd. Prissättning för kurser.
#28 Helenalin - mig veterligen tar de tillvara all lera. Kursledaren påpekade det speciellt för mig. Vem som knådar upp den återvunna leran vet jag i och för sig inte säkert, men jag tror att det är kursledarna.
Kostnad avgör också var i landet man befinner sig. Lokalhyra är billigare ute på landsbygden än i storstaden.
Jag har testad olika varianter, men på Folkuniversitet tar vi 45 kr/kg (våt lera) där det är tillgång till glasyrer, engober, bränning och verktyg etv. Sedan styr också vilket sorts lera det är, porslin är dyrare t.ex. Det ska ju också finnas pengar till eftersyn av ugn etc.
Skulptur och restlera får de ta till en mindre kostnad då de själv för göra i ordning den.
Deltagaren får ta ansvar för sin egen lera kursen igenom och på det sättet blir det lite spill och de får också lära sig vilket jobb det är att ta vara på lera och jag behöver inte jobba ihjäl mig på överdriven service.
När jag hade kurser i min verkstad fick jag en hyresersättning pr lektionstimme. Det tar faktiskt plats i en verkstad att ha kurser samt mycket extra arbete för man på köpet. Många har svårt att förstå detta, men alting koster. Trist men så är det.
Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

Hur gör ni, nu inför terminsstart, höjda lerpriser?
Japp! höjer med en femma per kilot.

Kör 45:- per kilo lera ur paketet en termin till. Inkl. moms, glasyr o bränning.
Hej!
Gammal tråd men intressant! Det är ju 12 år sen nu, men hur gör ni nu?
Ligger det fortfarande runt 50kr/kg för lera och glasyr?
Det har nog höjts en del. Vi har länge tagit 60 kr/kg för föremål som är torra och färdiga för skröjen, och då ingår glasyr och bränning. Nu har vi börjat fundera på om det är dags att höja. Har sett flera som tar 70 och upp till 85 kr/kg. Om det är direkt ur paketet så är skillnaden ännu större.
_
_
Hej på er! Kul tråd! Jag tar 80:-/kg för färdigt gods. Håller mig gärna med en lite "bättre" lera. Den billigaste har jag inte tyckt fungerat som jag vill. Har i min verksamhet 4 olika leror att välja på. Vi arbetar bara med lergods och i verkstaden har jag massor med olika glasyrer, penselglasyrer och olika färgsättningstekniker! Jag tänker mig att den som (framförallt) drejar ska kunna misslyckas flera gånger utan att man "slösar" på sin egen lera. Det är anledningen till mitt val att bara betala för färdigt gods.
Jag tar tillvara på ALL lera. Jag har hittat ett system som passar mig. Småbitar eller det som beskickas sparar jag i småhinkar. För framtida slickers,, egen engobe eller hemmagjord papperslera. Det som blir över efter drejning lägger jag på en bit spånskiva. Den brukar vara lagom att knåda ihop igen efter någon dag. Till lite större bitar har jag hittat ett kanonsystem! Jag virar in den i en fuktig lätt, eller hårt urvriden microfiberduk (beror på hur torr biten hunnit bli). Lägger den i en hink med lock. Varje lersort har en egen hink. Varje överbliven lerklump har sin egen mikrofiberduk (har skaffat väldigt många sådana, man kan ibland hitta det billigt!) Dessa bitar är lätta att knåda upp och de håller en förvånandsvärt jämn fuktighet i hinken. Har provat med andra trasor och tvättlappar, men detta funkar inte av någon anledning, det blir bara "slimigt" runt leran?? Microfiberduk funkar! Bara att skölja ur och torka mellan varje användning! Har ett litet "hängställ" för alla dessa dukar! Mina elever lär sig knåda upp dessa när man inte ska använda så mycket lera! Förr samlade jag allt i en hink, men det blev för mycket jobb för mig när detta skulle bearbetas. Visst går det mycket tid till runtarbete! Jag räknar med att jag lägger ca nästan det dubbla vid mina kurser! Jag ger kurser genom studieförbundet vuxenskolan. Lycka till och hoppas jag kunde bidra med något……
#50 Hej! Vi resonerade på liknande sätt när vi satte priset på färdigt för skröj. Det betyder att vi får mycket lerspill, men med vår gamla trotjänare till lerkran så går det ändå bra att ta hand om det. Dessutom är den kranade leran populärast.
#0 Det har också stor betydelse vem man hyr ut till. Vi känner dem som hyr hos oss. De är f.d. kursare som varit med i många år, som gått vidare på egen hand och som vi kan lita på. Det kanske är likadant med din vän? (Men jag skulle ändå inte ge fri tillgång till ugnen.)
_
_