Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 3073 ggr
mangobango
0

Anagamaugn - byggs i Leksand

Jag och Pluppan var förbi Leksand Folkhögskola idag och kollade in Anagamabygget som pågår där nu.

Det är keramikläraren Mats Svensson och en 70-årig Japan som bygger.

Ugnen är uppskattningsvis ca 800 liter och lutning på plattan är 10%. Ugnen kommer ha en ganska liten öppning, så de kommer få krypa lågt för att sätta ugnen.

mangobango
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Foto taget 20 juli

pyromanen
0

Häftig form, dendär träformen inuti.

mangobango
0

Ja, jag glömde fråga hur de sen ska få ut stödvalvet i trä, men kanske bränner de bort det?

Murbruket de använder är samma massa som man gör vanligt tegel av. Det hade en seg grynig konsistens.

Och Japanen pratar bara Japanska… och förstår ytterst lite engelska. Men bygga kan dem!

L.A.E
0

Vi åker förbi om två veckor ,få se hur långt de har kommit då.

Man kryper in och plockar isär formen inifrån. Formen är  gjord delvis av grova spånskivor + tunna ribbor av tunt trä som man  har knutit samman med snören.En del  av spånskivorna  måste nog sågas i mindre bitar för att få ut.

helenahenstedt
0

Var förbi idag, de hade kommit långt, höll på med stenarna som bildar valvet över hela ugnen, nästa vecka beräknar de bygga skorstenen. Senare ska ett hus över hela ugnen byggas.

Om Mats, folkhögskolans lärare, får tillåtelse av japanen som är med kommer bygget att läggas ut på Youtube så småningom.

sisela
0

Vad fint det ser ut! Jag har noll koll på anagamaugnar och vad som händer i dem men är imponerad över byggarbetetGlad

helenahenstedt
0

Var förbi idag igen, själva ugnen är klar med skorsten och allt. Träkonstruktionen invändigt har tagits ur, jisses vad trångt det kommer vara där inne. Men så är det tydligen på "äkta" anagama… Inget bekvämt västerländskt här inte. Nåväl, nu ska den slammas utvändigt och sen ska ett hus byggas runt om. Nu står den under presseningsskjul.

helenahenstedt
0

Ugnen är slammad och klar, sök på Dalademokraten, och klicka sen på Leksand så borde det ligga en bild.