Hur snabbt sjunker era ugnar i temperatur?
Jag har en 45 liters toppmatad ugn. Igår startade jag en skröj vid halv ett, vid fem var den uppe i 500 och då krämade jag på värmen. När jag kom tillbaka vid halv tio var den tillbaka på 400 grader efter att ha slagit av automatiskt. Det känns som att den sjunker snabbt. Åsikter?

Då borde den varit uppe i 900 vid tio i går kväll. Allstå har den sjunkigt med 41 grader i timmen sedan dess.
Jag tycker inte det verkar som om det går för fort.
Vid halv tio i går kväll var den nere i 400 igen, den hade alltså varit uppe och vänt vid 920 redan.

I början sjunker ju värmen snabbt, så det är nog normalt. En del ugnar är sämre isolerade än andra.
Jag har hört att slingorna kan bli skadade om värmen sjunker för snabbt, stämmer det?
En annan konstig grej som har hänt med ugnen är att den visar perfekt temperatur i skröjtemperatur, har testat med kägla. Men i stengodstemp visade den aldrig högre än 1220 fastän kägla 8 "smalt"/säckade ihop. Hur ofta behöver man byta temperaturrören till pyrometern?
Din ugn är ju också ganska liten. Det betyder att du inte kan så ha mycket keramik i den som annars "hjälper till" att hålla kvar värmen.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_