Bästa glättnings"verktyg"?
Har använt en alldeles perfekt sten när jag har glättat, nu har den "gått upp i rök" och jag har inte lyckats hitta någon som är lika bra )-:
Finns det något annat som funkar lika bra?
Glas, metall, plast… Bara ytan är slät!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Ja, en sked funkar bra.
Jag har prövat med sked men jag tycker att den lämnar kvar en lite grå och metallsk yta. Det som skall vara svart blir bra men jag bränner mest naked Raku och där är det ju mycket av den vita leran som syns mellan krackeleringarna och det blir gärna lite grådassigt.
Men det där med glas låter som en bra ide! Skall genast ut och leta efter en slät och fin glasbit:-)
Är inte så bra på datorer men jag prövar att skicka med en bild.
Ja det gick ju, fast jag såg att när man tar upp den i helskärm så får den visst en helt annan form, men men……….
Använder du Terra sigillata eller glättar du rakt på leran, Wabisabi?
Jag glättar direkt på leran.
Jag frågade, för jag tänkte att glättar man mycket är det nog värt att göra lite Terra sigillata. Lotta har skrivit en artikel med recept.
Men du är skicklig på att få det glättat! När jag glättar får jag oftast massa spår efter stenen/skeden. 
Tack för tips och respons:-)

En glödlampa funkar om man inte trycker så hårt.
#9 Tack för tipset med glödlampa, testade idag och det funkade jättebra.
Ps. Fin utställning du hade på Kistamässan!

I hobby och blomaffärer brukar det gå att billigt köpa fina lena glasbitar, de är dock ganska små och lite svåra att hålla i. Men kan vara bra att ha ändå.
Kanske finns det glaskulor modell lite större?
Man kan få en finglansig yta också, bara genom att gnida med en mjuk trasa.
Glömde skriva när man använder terra sig.