Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 2294 ggr
Rozzy
0

kurs i ljuskänslig film

Jag har jobbat med grafisk konst i många år och har utbildning i massa tekniker, en av de med miljövänliga teknikerna är med ljuskänslig film. Den kalls Riston eller fotopolymer film och användes från början till kretskort.

Grafisk konst är en sak men jag fattar inte huuuur det ska hamna på keramiken. Ja en liten upphöjning blir det när filmen är framkallad sen färgar jag in, torkar ur och trycker. Lägger jag på glasyr, oxider eller angobe torkar ut stämpeln som vanligt och tryker jag mot godset då? Har jag en böjbar stämpel, det måste väl vara enklast? Är det någon som provat detta, eller något liknande i keramikens värld?

Har anmält mig till en kurs nu på cebex i sthlm i februari, så jag får väl reda på detta då annars. Ser fram emot detta hoppas det kan ge mig och mina elever mycket. Är dt någon som gått den kursen eller ska gå nu i september eller november?

Riston funkar såhär:

Jag har en teckning eller print på ett skisspapper, smörpper eller OH sen lyser jag igenom bilden mot plåten med den ljuskänsliga filmen redan monterad på -så får man en spegelvänd plåt som sen blir rättvänd när den trycks av.

Det bästa är att använda ett ljusbord som vakum pressar org bilden mot plåt och film, men har man inte ljusbord kan man lägga ut plåten i solen. Det är som att exponera en bild -man måste vara försiktig med ljuset innan och efter exponeringen. Jag täcker med ett tjockt 200g gult papper. Exp tiden får man pova sig fram med efter tjocklek på orginalet sm det ska lysa igenom ja och hur mycket sol det är, på 75g papper tar det säkert ca 5min, sen framkallar jag filmen med en mjuk svamp i sodavatten. Det som inte är ljus-härdat lossnar då det är det som blir infärgat sen, alltså ett djuptryck som en etsning (träsnitt är tex plantryck).

När man är klar måste man efterhärda filmplåten lite till i solen så den blir tålig. 

Jag vet att Ålgårdens konstgrafiska verkstad i Borås haft utbildningar i detta och det går säkert köpa film där eller på andra ställen som sysslar med liknande arbeten. Matrealet är väldigt billigt, filmen ligger på gigatiska rullar som räcker i evighet så det gör man inte åt även om man är flitig. Det bästa är att köpa par meter och förvara det i svart sopsäck. 

Kunskapen det går att läsa sig till och solen är gratis!

Så vi måste komma igång med något på keramik om det nu går, det vore så kul!

Ulla
0

Det här var något som jag aldrig ens hört tals om. Låter jätteintressant. Jag måste få veta mera! Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Rozzy
0

Ett annat namn är "image on" för denna teknik. Den är helt fotografisk du får vad du har i orgial, ska nämna att man anv ett raster och lyser igenom men detär för tryckfärgen ska bita, jag tror  inte man behöver det till keramiken, om man inte tycker det är snyggt och väljer ett grovft raster.

sisela
0

hej

Jag har också jobbat med Riston och fotopolymer til grafik. Gillar det supermycket.

Jag vet att jag nån gång har provat lite på keramik men kommer inte riktigt ihåg hur det blev. Ingen succé direkt för då hade jag nog fortsatt. Tror att jag provade att trycka på rätt våt kavlad lera och hade prolem med att plåten fastnade på leran. Färgen ville heller inte riktigt över på leran. Hmmmm… Är säker på att det ska gå på nåt sätt. Jag provade att talka på plåten men det var heller inte så bra tror jag.

Ska tänka lite mer och se om jag kommer ihåg nåt om det.

Vore kul att experimentera med det igen.

Rozzy
0

Man kanske kan vaxa plåten där inte färgen är eller jobba på torrare lera…