Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2067 ggr
Ulla
0

I stället för en tavla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här tekannan har jag gjort bara för att titta på. Jag funderar nu på att rama in den så att ingen behöver fundera på varför jag gjort den, den är nämligen väldigt platt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

AndersE
0

Kul!

Pia
0

Vad läckert! Du kan gärna få göra en riktig tekanna till mig:)

Linda
0

Åhh vilken vacker.

Maja-LenaH
0

Hur tänker du rama in den? Trä? Keramikplatta? Annat materal?

Nyfiken!

/Maja

Ulla
0

Jag har faktiskt haft tanken att ställa in den i en djup ram av något slag. Ungefär som ett tittskåp. Men det måste testas först. Den är i alla fall tillräckligt platt för att göra så.

_
_

Ulla
0

Fast egentligen skrev jag det mest som en protest mot Eriks inlägg i en annan grupp att konst för sakens skull blir lätt väldigt pretentiös. Skrattande

_
_

Maja-LenaH
0

Det är ändå stimulerande att ha några "ofullbordade" att fundera över och har man plats att bre ut sig så ….                                   

Jag tror att den kommer att göra sig mycket bra i ett "tittskåp" - med eller utan glas. Tänker Du måla skåpet? Vilken färg i så fall? / Maja

Ulla
0

Jag har ganska många ofullbordade som står och väntar på att jag ska göra dem klara. De har verkligen potential att bli riktigt, riktigt bra ……. nå´n gång.

_
_

Ulla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De här två rakuvaserna är väl också mest till för att titta på. Man kan ju inte ha vatten i dem eftersom glasyrerna inte är täta på grund av alla krackleringar, och dom vill man ha av dekorativa skäl.

_
_

Roger
0

Vaserna är snygga men tekannan….. HELT UNDERBAR!!!

Ulla
0

Tack! Jo, jag tycker jättemycket om den själv också.

_
_

Roger
0

Varför inte spika upp en gammal appelsinträlåda med botten mot väggen och sedan ställa tekannan på en av sidorna som nu blivit botten? Runt omkring i lådan kan man göra ett tema med olika saker eller varför inte lägga halm eller liknande runt omkring kannan.

Att gör annorlunda tycker jag är roligt!

Jessika
0

Otroligt fina rakuvaser!

Det skulle vara jättekul att prova Raku nån gång. Fast jag har hört att man får räkna med att mycket går sönder.

Jag var i stockholm i helgen, var in på både 125 kvadrat och blås och knåda, jag såg ingen Raku i någon av butikerna. Annar var det otroligt inspirerande att gå och titta på allt. Vet ni någon annan bra butik som är värd ett besök i stockholm?

Pia
0

I Gamla sta'n finns många fina keramik och hantverksbutiker, speciellt på Österlånggatan.

Ulla
0

Det är kul med Raku. Jag tycker inte att det är så mycket som går sönder om man är försiktig, t ex ser till att allt är riktigt torrt innan man sätter in det i ugnen. Men det är viktigt att ha det i tankarna redan när man tillverkar föremålen. Det som oftast spricker är (dåligt) hopfogade föremål, stora kavlade fat, ojämn tjocklek osv. Så kan det skilja en del mellan olika leror har jag märkt.

blås & knåda brukar ha en del raku i butiken, och Kaolin som ligger alldeles i närheten har också rakukeramik. 125 kvadrat har jag faktiskt aldrig besökt Generad

_
_

Maja-LenaH
0

Ulla, Du kan alltid placera torkade växter eller sidenblommor/växter av något slag i rakuvaserna. De är visserligen mycket fina som de är men jag tror att de gör sig ännu bättre med växter. Sen är det ett huvudbry att hitta RÄTT sorts växter eller blandning av växter / maja