Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 971 ggr
LenaR
0

Hemma hos konstnärer

Läste just i Nennes dagbok om hennes välutvecklade talang för att samla på skräp. Jag tror det rör sig om en yrkesskada.

Jag tycker själv det är fantastiskt roligt att besöka  människor som arbetar med konst. Oftast syns det redan utanför huset att ägaren har ett… alternativt sätt att se på sakers värde. Det kan röra sig om travar med maskindelar i vedbon, ett gammalt badkar på tomten, underligt tingeltangel i fönstren…

Och när de själva förklarar varför de har en eka utan botten framför verandan så är det helt logiskt. Inte ens grannarna skulle säga något annat. (Om de vågade fråga.)

Tittar jag i min egen lägenhet med en utomståendes ögon (t.ex när det kommer hem hantverkare) så ser jag ju att jag är likadan. Fan, kunde jag inte ha gömt undan det gigantiska fårhuvudet i garderoben, var jag tvungen att lämna det framme på köksbordet när de kommer för att kolla ventilationen???

Jag tror det är sånt man får ta när man börjar bekymra sig om hur ting ser ut och inte bara hur de passar in i vardagen. Eller nåt…

Känner ni igen er?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

soleikeramik
0

Jag känner igen mig. Men så tyckte jag så mycket om ditt uttryck:Ett alterntivt sätt att se på sakers värde! Underbart, för vi är verkligen olika. Förr samlade jag på stenar som jag tyckte hade "själ", tills min dotter storstädade huset, och slängde allt SKRÄP, bland annat mina "levande" stenar, ett alternativt sätt att se på skräp….Ja ja så är det

EvaLeraMM
0

Jag bodde själv i nio år och mina vänner tyckte det var fantastiskt att komma hem till mig. Jag hade en tanke att om jag lämnade någon själv i rummet skulle de aldrig få tråkigt för det skulle finnas något att titta på och jag kan lova att det alltid fanns saker som folk undrade över. Mina vänner sökte alltid efter nya saker hemma hos mig. Men till slut blir det lite trångt och det kändes mer som en grotta. För några år sedan blev jag sambo och då är det plötsligt en till som tycker och han gillar tomma ytor. Att flytta gör att man rensar men det kan man ju inte göra hela tiden. Det första året diskuterade vi jätte mycket om vad som skulle vara eller inte vara framme. Vi båda tyckte det blev lite jobbigt i längden så nu har vi gått halva vägen var. Jag har mina installationer inne i glasskåp och sedan väljer jag med stor omsorg det som ska stå framme. Det lustiga med det är att jag börjat värdesätta mina saker mycket mera. Nu måste jag verkligen tänka till innan jag ställer fram något. Är detta verkligen det finaste, snyggaste jag vill ha här? Ska en sak bara stå på hyllan så den får ta luft och plats och synas bättre eller är det finare med en grupp på tre. Sen har vi ett fantastiskt stort vindförråd. :o)

Applefarm
0

Visst känner jag igen mig! Jag har alltid sparat på material för att använda senare. Jag har några arkitektbyråer som är fulla med papper, färger och allt annat som kan behövas. Varje gång jag flyttat har flytthjälpen förvånats över det antal saker som jag lyckats att samla ihop. 

Jag och min sambo är likadana och vi har nu en hel gård som är full. Vi ser båda två på gamla saker med spararögon. Mycket har vi redan återanvänt och en del gör vi om och säljer. Vi är just nu i en minrde krävande "bygga om på gården"-fas men det kommer att bli värre så vi sorterar, stuvar och flyttar runt på saker just nu.  

Jag har alltid gillat saker, gamla som nya. De ska vara unika och ibland kan de göras om för att passa nya användnings områden. Kreativa människor har många ideér och det syns även på deras omgivning. 

God fortsättning!

avalon
0

Vi är oxå precis likadana både jag och min man, så vi har en gammal lada på ca 200 kvm som är full med grejer, som andra tycker är skit ! Vi får aldrig mer hjälp att flytta av våra familjer. Men sakerna kommer faktiskt till användning, och ibland får vi ett ryck och rensar och åker till sopstationen. Men bara för att få plats med nya grejer !! I min verkstad är det likadant, men även där tycker jag att jag får användning för dom mest oväntade grejer. Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt med dom moderna hemmen som många har där det bara är vitt och så en liten blomkruka i fönstret och sen inget mer. Mera grejer !!

avalon
0

Men du lr, fårhuvud i garderoben ??

Keraleij
0

Vi är en konstnär och en uppfinnare som bor ihop. Mycket bra-att-ha grejer blir detGlad Vi samlar på helt olika sorters saker. Är det loppis så hänger han vid elektonikståndet och jag fyndar tyger eller husgeråd och andra små grunkor.

Har ni förresten tänkt på att på loppis är det bra att man ser "alternativvärdet" i saker, för då kan man fynda verkligt billiga saker som ingen annan ser värdet av. Jag använder bland annat mina fynd från loppis och strand att göra smycken av.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Hanna--
0
Keraleij
0

Hanna, jag har lagt in en bild i mitt fotoalbum på smyckena nu. Jag har tidigare bara gjort dem till mig själv, men efter att flera har frågat om jag inte har några att sälja så gjorde jag detta "gäng" till en marknad i höstas. Min sambo tycker att en del ser ut som det var gjort på dagis - men det kanske jag ska ta som en komplimang?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

JennyKrita
0

Det måste ha varit en komplimang, de var otroligt häftiga!!!

Hanna--
0
Keraleij
0

Tack för allt beröm!!

Jag satte priser mellan 100 & 200 kr vid första försäljningsförsöket. Svårt att sätta priser på "skräpet" tycker jag. sålde en del av dem och lustigt nog inte alls dem jag först trodde skulle gå åt.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Nenne
0

haha oki underbart :) Kajsa_h så där ska det se ut ;) *ler * helt underbara smycken. Du skulle kunna ta i mer i priset tycker jag :) "Skräpet" har fått stort värde. Där handlar det om att kunna ta betalt för sin talang/utbildning/tid som du lägger ner i arbetet. Tid=pengar :)

LenaR
0

#5 Det var en stor skulptur som låg på limning eftersom jag slagit sönder den. Men jag vet en konstnär som har högst illegala människoskallar i sin ateljé. Urrr!

Finns en möjlighet att hon drev med mig förstås.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

lotta2
0

#13, jag hade förstått om du hade haft en äkta fårskalle hemma, jag tycker skelettdelar är så vackra, speciellt kranium…. men en äkta människoskalle, nej hellre en i plast isf…

EvaLeraMM
0

#13 Jag trodde det var ett uppstoppat fårhuvud, som ett älghuvud. Så jag tyckte inte det var så konstigt att du hade ett framme även om jag tycker uppstoppade djur är lite läskiga.