Hemsida, vad ska finnas med?
Hej!
Min hemsida håller på att uppdateras. Han som hjälper mig är inte i konsthantverksbranschen. Han har bra ideér men vissa saker som jag vill ha med, ser han ingen nytta med.
Nu undrar jag vad ni anser "bör" vara med på en keramikers hemsida?
Hur många sidor totalt? Finns det en "magisk" gräns?
Vad bör absolut INTE finnas med? (Nåja mycket naturligtvis men keramikrelaterat…)
Vad är intressant för kunden?

Jag kan tycka det är lite jobbigt nära en del försöker få med ALLT de äger och har på sidan. Jag håller också på att jobba med min hemsida nu och går som du och funderar på vad man ska ha med och vad man kan skippa.
Men lite som en apptitretare med några av russinen men inte alla. Det bästa måste ju vara att få kunden hem till dig eller till din butik. Kontaktuppgifter tycker jag nästan är det allra viktigaste och att de är välsynliga på alla sidor. Jag blir lite trött på när man ska leta omkring efter adresser och telefonnr till någon.
Cv har jag funderat på.. jag är inte så förtjust i det, men det verkar som om alla har med det och som om människor inte tror att någon utan kan göra bra grejer ändå.
Vad har du själv för tankar?
ska du ha försäljning via internet?
annars tycker jag att det bör vara en stor bild av någon keramiksak som "är du" på första sidan. gärna en sida om dig helst med bild. galleri med bilder på vad du gör, gärna så att man kan klicka upp dom till större storlek. vägbeskrivning naturligtvis och då gärna så att man kan hitta långväga ifrån (många glömmer detta och ger vägbeskrivning som man bara kan hitta om man har lokalkännedom). osäker på om man ska ha med priser….
jag tycker att det är roligt med konsthantverkssidor som även beskriver en process, ex att göra en mugg från lerklutt till färdig produkt med kaffe i.
tja detta tycker jag men smaken är som baken
blir lite nyfiken på vad det är som du vill ha med och inte it-killen
Skippa en blinkande flashig intro som de flesta bara skippar ändå…Det gillar inte jag.
Inte stora bilder som tar evigheter på sej att visas heller, då har jag redan surfat vidare… Hellre fler små som man kan klicka på om man vill se närmare.
Lite smakprov på vad man gör, lite om tekniken/ lera/ temperaturomfång/ eller andra specialgrejer är ju alltid intressant..om man gör något udda ännu intressantare.
tja, resten är väl som vanlig en smaksak, men försök att inte göra den för plottrig. Och glöm inte att ha en "snabbtillbaka " på varje sida så man slipper gå till tillbakaknappen överst för att komma till menyn. ( har säkert ett korrekt namn på den funktionen som jag inte kan, tyvärr…)

Ja jag håller med animerade flash intorn går bort för mig med. Jag pallar aldrig vänta på att de ska bli färdiga.
Som lotta skriver komprimera bildern men se ändå till att det går att se ordentligt vad det är på. Photoshop har en funktion som heter "save for web" som är super bra om du klickar på fliken 4up så får du upp fyra versioner av samma bild med olika mycket kompression, då kan du lätt se om du kan minska på storleken utan att förlora i kvalité .

Jag tycker man skall hålla sig till saken ( som alla andra som svarat oxå verkar tycka !). Alltså bilder på grejer, lite beskrivning av vad du gör, var grejer säljs, kanske meritförteckning och en kort personlig presentation. Jag gillar inte när det är en massa bilder på ens hus och katter och barn och långa textstycken om vem man är och sånt, och inte jättestora bilder som tar evigheter. Jag tycker man skall kunna se alla bilder samtidigt och så klicka om man vill ha dom större.
Tack för så snabb respons!
Låter som om ni har samma inställning som jag. Det fotografen absolut inte ville ha med vad CV.
Kanske han har rätt?
Jag kommer inte ha med allt jag gör. Dock har jag inte så stor kollektion att det skulle kännas för mycket. Jag försöker hålla antal olika alster nere. Tror inte på massa olika, jag blir iallafall förvirrad av för mycket.
Det Lotta2 skriver är precis som min lunchkompis sa när jag frågade. Gärna beskrivning hur jag går tillväga, om det görs på nåt speciellt vis…Temperatur etc. Även om mina alster innehåller något olämpligt eftersom det oroar vissa.
Jag ska testa att göra ett "flödesschema" och föreslå detta.
Tack igen för bra input!
//Jessica
Hojtar till när den nya webben är igång!
Det som ofta gör att man inte orkar vänta på en hemsida är bilder som tar för lång tid på sig att komma upp..du har ca 15sek på dig att fånga kundens intresse ..
Man ska inte krångla till det för mycket…en bra balans på text o bild..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Hej, jag var just inne på din hemsida och vill ge dig lite kommentarer. Designen är snygg, bilderna i galleriet med text jättebra. Det jag reagerade på var dina långa "listor", dels över dina kurser men framförallt över alla julmarknader o.dyligt du har varit med på. Bra att ha med kommande marknader som du ska vara med på så att man vat var man hittar dina grejor, mindre interessant att läsa vilka julmarknader du var med på för flera år sedan. Utsedd till bästa utställare i Hjo är däremor något du kan ta med i biografin istället. Du får gärna lämna kommentarer på min hemsida om du vill www.vavrakeramik.se. Ett problem tycks vi ha gemensamt, det att hålla sidan ständigt aktuell…
Usch, skäms.
Jag lade ner samarbetet med killen som skulle göra hemsidan. Det tycktes aldrig komma nåt förslag på sida och det föll i glömska. Har funnits som ett dåligt samvete…
Vävra - Kanonsida! Så enkel men ändå så informativ. Jag kommer kanske inspireras av den… Nåja, nästa som ska hjälpa mig med hemsida kommer säkert få kika på den som referens. Sen skapa nåt nytt från de sidor som jag gillar.
Förhoppningsvis har personen också koll på konsthantverk.
Tack för sparken i baken Vävra!
//Jessica