metall i bränningen??
Jag var o såg Johan Thunells utställning och hans raku-Nyllen. Galleristen berättade att de hade spikhuvuden till "ögonprickar", alltså spik instuckna till ögon, ni förstår säkert.
Själv har jag aldrig provat att bränna, läs skröja, med metall instucket i leran, undar om man kan göra det i en vanlig elugn och om det finns någon risk med det?
Blev mycket sugen med att blanda metalldelar till leran…Very inspiring… Vågar man köra med metalltråd o liknande i en keramikugn?

Kör på, prova med alla sorters tråd och bitar, men som vanligt prova under säkra former ! Man måste ju inte bränna dem eg. man kan också lämna en lite grop och sen limma dit ett spikhuvud, t.ex. kopparspik ….

Man kan ju prova att bränna fast kantaltråd också. Lite dyrar men det funkar. Problemet kan vara att leran spricker runt stället där man fäst det. Ett annat alternativ är att kleta ner lite glasyr i hålet och använda det som lim.
är det någon som vet vid vilken temperatur spikar smälter ungefär, ja jag vet olika metaller men ungefär en vanlig spik…typ

De är nog, som du säger, lite olika beroende på vilken typ av spik man har. Några spikar är ju i ren koppar, andra med helt andra metaller. Det bästa är nog att prova lite.
Det är nog bra om man kör med en oömm lera med chamotte i eller papperslers.
#2 vad är kantaltråd?

Kantaltråd är samma tråd som det är i elementen i ugnen.
Kantal tråd är bra att hänga upp saker i ugnen med som inte kan stå själva…Om man t.ex bränner pärlor så kan man trä upp dom på kantal men man bör ha en ställning i lera att hänga tråden i..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Appropå att hänga upp saker i ugnen med kantaltråd, kan man använda den som den är eller ska man preparera den med plattengobe för att det inte ska fastna?

Vad jag minns så fastnar det inte. Men vill man vara på den säkra sidan kan man ju fippla på lite plattengobe.
Hallå,
Du/ni måste vara oerhört försiktiga med att INTE använda vanliga spik. Dessa är förzinkade och avger ruskigt giftiga ångor vid hög värme. obs obs.
Använd koppar eller järnspikar, lite dyrare men "ofarliga".

"Vanliga" spik är inte galvade, de kallas för blanka spik. Alltså Järnspik. Förzinkade eller galvade spik kostar lite mer men där har du rätt, de brinner snyggt med grön låga … De förzinkade spiken är matta och ljusgrå och de ofarliga är alltså blanka och rent metallfärgade.
Vid skulptering kan jag alltså använda tråd som stomme och bränna alltsammans..!?? eller ramlar keramiken av runt tråden (kanthal) tänker på en stående figur med armar och ben…

Eftersom leran krymper så kommer det nog att spricka, om du inte gör utrymme runt tråden på ngt vis, med papper kanske eller nåt annat som brinner.