lergodsglasyr på stengodslera...??
Ja, vad kan hända vid ovanstående. Står rek temp på glasyren på 1020 och stengodsleran vill upp till 1250 (ca)… kan jag anpassa bränntemp till glasyren eller till leran… Vad kan resultatet blir??
Tacksam för hjälp!
Mvh Ia
Stengodsleran behöver inte nödvändigtvis brännas så högt som 1250. Att bränna lergodsglasyren högre än 1020 kan dock få ödesdigra konsekvenser. Jag brukar skröja till 1100 grader när stengodsleran ska få lergodsglasyr på sig. På sä sätt får jag ändå en rätt tålig skärv och slipper en del "plingande" i godset efter glasyrbränning. Utseendet brukar det inte vara något fel på men det beror på vad det är för lera. Man måste prova sig fram…

Varför får man "plingande "i godset som du skriver och vad kan hända om man bränt lägre skröjbränning. Jag har i dagarna köpt lergodsglasyr röd som jag ska bränna på stengodstomtar för att se hur det blir. Jag tänkte följa rekommenderad temp som står på glasyren!! Hoppas på det bästa.

#1 Blir nyfiken, hur högt kan man skröja innan godset inte suger åt sig glasyren eller är det olika beroende på lera?