Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2129 ggr
mangobango
0

Första saltbränningen

har Pluppan och jag bränt våran nya saltugn för första gången… det tog lite tid tills vi hade hämtat andan efter bygget, gjort saker och förberett allt inför första bränningen.

Pirrigt var det, men kul också! Kolla våran blogg så får du veta mer. Och nu satsar vi redan på bränning nr 2… men vi har lite saker att fixa tills dess…

Skrattande

Bränna saltugn

LenaR
0

Åh vad roligt det ser ut… Kul att första bränningen blev så lyckad! Fick ni mersmak? Skrattande

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

rakuLotta
0

Spännande! å superfint resultat tycker jag… trots att den inte är "inbränd" ännu!

Månvind
0

åhh - vad kul… och fint!

pyromanen
0

Stort grattis till premieren! Och kul att det gick bra trots pissregn o lågtryck och att ni inte lärt känna eran långa mäktiga magikers personlighet än :-)

Det med saltmängden ändrar sig ju efter ngr bränningar när det sitter i hela ugnen från tidigare bränningar.  Numera blir mitt ordentligt saltat med bara 3 kilo, första bränningarna blev det för lite med 4-5 kilon.  Kan även bli mer effekt av saltet om man sprider ut det på fler gångar t.ex. 6 gångar x 0,5 kilo pr gång.

Vavrakeramik
0

Kul och så snygga saker det blev. grattis

Sagakeramik
0

Grattis till första bränningen:)

Wabisabi
0

Det ser ut att ha varit en lyckad bränning, fina saker!! Inte dåligt att få ett sådant resultat vid första bränningen. Uppskattar verkligen eran blogg, kul att kunna följa med. Fotot med elden ur skorstenen vid reduktion gör ju att man får pytteskinn.

Lycka till med nästa bränningGlad

mallezeilon
0

Så otroligt spännande!

mangobango
0

Tack för alla fina kommentarer!

Vi är nöjda och speciellt nu när vi vet att ugnen funkar… det vill man ju gärna få bekräftat. Fler bränningar kommer….

Tungan ute

pluppan
0

ja visst var det spännande när man fjuttade på….alla timmar man har lagt ner

men mari (mangobango) du glömde att berätta om korkskruvarna??? eller "glömde" du det?

hihihi

mangobango
0

#10 okej då, jag bjuder på följande historia…. på lördagen när vi satte saltugnen så kom vi på att vi behövde någon typ av bra handtag på våra tegel i gluggarna. Jag kom på den brillianta idén att vi testar med korkskruv, en gammal hederlig sort, ni vet standard. Vi testade med en vi hade hemma och det var perfekt! Bara att skruva fast i lättviktsteglet. Nu behövde vi bara hitta 7 st… vi åkte runt till 5 matbutiker i Borlänge , men ingen hade den sort vi ville ha…

…så när jag åkte hem till Falun på lördag kväll strax före kl 23, trött och skitig, så fick jag ett infall och svängde in på matbutiken i mitt kvarter som har öppet sent. Jag hittade 5 st korkskurvar av rätt sort. Glad i hågen gick jag till kassan och när det blev min tur frågade jag om det möjligen fanns 2 till? Kassörskan tittade på mig med en kall blick och sade " jag tycker 5 st är ganska många, räcker inte det?" Jag kände hur värmen steg i ansiktet när det gick upp för mig vad hon förmodligen tänkte på… jag svamlade fram ett " jomenvisst, 5 är bra"…  Jag betalade och gick snabbt ut.

Inte nog med det… nästa morgon, söndag kl 8.30, svängde jag in på en annan matbutik i Falun och köpte ytterligare 2 korkskurvar och ett tuggummipaket…  sade inget till kassörskan denna gång… man kan bara ana vad hon tänkte…

Vad gör man inte för sitt keramiska missbruk…?

Skäms

kinnekulle
0

#11 He He kan tänka mig hur snacket gick i lunchrummet!!!

rakuLotta
0

SkrattandeSkrattande… ja, tänk vilka hemska rykten som förföljer dig nu!