Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 5323 ggr
Monarchy
0

Plaxtin?

Någon som använt sig av den leran?

Funderat på att köpa Super Sculpey men hittade plaxtin på

Kinn.com

Till över halva priset.

Verkar ha samma egenskaper? förutom att den inte går att härda då.

Monarchy
0

antar det. får väl chansa att det blir bra med den.

undra hur mycket man ska köpa, 1kg förpackningar.

120kr cirka, och alltid 59kr frakt.

så mest värt borde vara att iaf köpa 2kg..

LenaR
0

Kostar 1 kg 120:-?

Om jag var du skulle jag köpa pappers- eller fiberlera. Det är också dyrt, men du borde få 5 kg för det priset. Och fibrerna gör leran lätthanterlig, och lättlagad.

Och du behöver inte ha bråttom med att bränna. Om något går sönder är det som sagt lätt att laga med mer papperslera.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

koko
0

Vad ska du ha leran till?

Om du bara ska göra en modell så skulle jag oxå säga att fiberlera funkar bra.

Monarchy
0

exprimentera, typ göra protoyper av ideer.

Eftersom jag tänker söka till industridesign till hösten

koko
0

Ok, industridesigners kanske använder sådan kemisk (??) lera, men du kan nog komma undan mycket billigare genom att köpa 10 kilo papperslera för ca 200 kr inkl. moms. Om du vill ha så mycket alltså. Man kan slipa den efteråt oxå.

pyromanen
0

En före detta klasskompis till mig jobbar med sculpey. Han gör sådär vansinning detaljerade saker, där han sitter o finpiller i flera veckor på en liten liten extremt verklighetstrogen figur (som kanske väger ett hekto). Det han gör skulle inte funka med papperslera. Så det kanske beror lite på hur små detaljer du vill göra. Är det mest "former" och inte så mycket små detaljer du vill göra då föreslår jag papperslera.

Monarchy
0

okej tack för tipsen!

sisela
0

När jag gick keramiklinjen så var det många på industridesign som använde en "lera" som blev mjuk av att värmas upp och jättehård när den kallnade. Lite som vax. Den var brun och jättelätt. Vet dock inte vad den heter. Såg folk som byggde rätt stora saker av den.

Eftersom det snackades kilopris så ville jag bara säga att många såna där plastleror väger inte alls samma som keramiska leror. Därför kan kilopriset verka högt men man får mycket mera i volym än med "vanlig" lera..

Monarchy
0

aha okej!   det är precis det jag undrat om det kan vara så.

Hmm intressant! ska kollas up! tackar

jose
0

Kolla Cerama dk:s hemsida (katalog s. 31) lera 711 'Lufthaerdende modelleringsler'

Monarchy
0

kollade men hittande inget som hette lera 711, sen har dom inte en fungerande webbshop eller förstårligt språk så håller mig nog till svenska sidor. evt engelska. tack ändå

sisela
0

Jag hittade den leran jag menade. Vet inte om det är bra till det du ska göra men du kan ju kolla upp det.

http://www.staedtler.dk/Marsclay_eng.Staedtler

[

](about:blank)