Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 5408 ggr
drejat11
0

Stavmixer i glasyren

Ibland när jag står och kämpar med att röra upp en glasyr som är stenhård i botten (trots ställmedel) så funderar jag alltid på om jag skulle pröva att införskaffa en stavmixer och "borra" ner i glasyr-kakan.
Är det kanske någon som har prövat detta eller liknande verktyg.
Vad använder ni för verktyg för glasyrblandning? Själv använder jag både bred pinne / slev och toaborste.

abbis
0

Min erfarenhet är att dom orkar inte med för hårda kakor! Dom brinner upp i motorn. Jag kör själv med en riktig borrmaskin +en visp för cement och liknande! Även den kan vara tuff att lösa upp med!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Månvind
0

Jag håller med. Har lyckats förstöra en mixer i för hård glasyr jag också. Men den höll länge. Stavmixers tycker jag är otroligt bra och underlättande verktyg i det stora hela, framförallt för lite mindre mängder klumpig eller halvhård glasyr.

sisela
0

Har provat stavmixer och tyckte det var ok men som sagt så kan det vara knepigt med rigtigt hårda bottenkakor. På skolan hade vi en liten propellerformad visp som var tryckluftsdriven. Den var superstark. Om du har en kompressor kanske det finns nåt att köpa till som man kan röra med?

Det fanns en stavmixer i verkstan jag tog över och jag har provat den men den är svår att göra ordentligt ren tycker jag. Det sätter sig glasyr inuti och i alla små kanter och fogar. De som har haft den förut hade använt nån mörk glasyr och när jag skulle mixa min så smulade det ner i min fina transparentaTyst Jag trodde jag gjort rent den men det var svårt att hitta alla vrår.

pyromanen
0

grov borstmojäng på borrmaskin Cool

Ulla
0

En stavmixer funkar ett tag, men rår inte på allt. Det är de för svaga för. Jag har lyckats bränna ett par stycken. Skrikandes

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Godsagare
0

Nyfiken!

Har du bild?

Själv använder jag stavmixer men endast till min julröda. Då behöver jag inte vara så noga med rengöringen. Mina andra glasyrer i större hinkar har jag toaborstar till och det räcker gott. Ingen av dem blir till nån hård kaka i botten.

pyromanen
0

#6 en vanlig roterande stålborste (framåtpekande).  Du har säkert sett en sån i affären ? annars kan jag fota nångång.. fast inte nu.. -25 ute och +4 i verkstan, så jag håller mig inne :-) 

Det med stålborsten är inget jag bruker praktisera, har mest snälla glasyrer och rör upp dom med vanlig diskborste, har gjort det nån enstaka gång med en glasyr och faktiskt en gång med en linolje-färg jag hade köpt för ½ priset… hade nog stått ngr år för mkt i museets butik…

Godsagare
0

Är det nåt sånt här du använder?

Clas Ohlson

Om det är det, är den inte svårt att göra ren? Tar du bort allt överflödigt vatten först? För den når ju inte långt ner i en full hink…

(Jag kanske är helt ute och snurrar nu…) ;-)

[rolnor]
0

En fråga; Är inte ställmedel till för att man ska kunna undvika att glasyrmaterial sjunker till botten och bildar hårda kakor?

Godsagare
0

Jo ställmedel kan man använda men jag testade med min julröda och då blev glasyren "förstörd". Ingen röd färg längre, testade med olika tjocklek och olika temp i bränning. Men jag fick köpa ny glasyr och stå ut med att röra upp den brutalt… Då kan jag köra den i samma bränning som mina andra stengodsglasyrer.

Mina andra glasyrer är så pass bra att jag inte behöver ställmedel.

pyromanen
0

#8 just en sån fast med kantigt "skaft" så den kan sitta i en förlängermojäng på borrmaskinen.  Vet inte vad en förlängermoj'ng heter på riktigt, men maken har i olika längder. Kan vara smidiga även i skruvdragaren om man sätter bitsen ute i förlängaren o  man ska skruva "långt in" där man inte når med en tjock o fet srkuvdragere + vanlig kort bits.

tetzuaka
0

Ja du de beror ju på vilka mängder det är fråga om. i en halvfull tiolitershink lägger stavmixern nog av inom minuten så de är inte att rekomendera. I en halvlitersburk ,halvfull, måste man nog vara mycket försiktig, så de tar tid, inte mycket vunnet.                                                                                              Men för större mängder finns ju speciella omrörare hos material-levrantörerna. Se exempelvis www.cebex.se  Det är ju ett problem vi alla dras med Som förenar ossSkrattande Lycka till Tetzuaka

tetzuaka
0

Ja du de beror ju på vilka mängder det är fråga om. i en halvfull tiolitershink lägger stavmixern nog av inom minuten så de är inte att rekomendera. I en halvlitersburk ,halvfull, måste man nog vara mycket försiktig, så de tar tid, inte mycket vunnet.                                                                                              Men för större mängder finns ju speciella omrörare hos material-levrantörerna. Se exempelvis www.cebex.se  Det är ju ett problem vi alla dras med Som förenar ossSkrattande Lycka till Tetzuaka

abbis
0

#8 En sån ska jag skaffa men jag behöver en förlängare då jag kör 15kg glasyr per tunna !

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

#8 angående rengöringen. Jo, den blir geggig. Det gick bra att rengöra när jag rört upp glasyren men då jag rörde upp hopklokat linoljefärg slängde jag den faktiskt sedan.  Det är ingen smidig omrörare generellt sett utan en nödlösning för annars hopplösa fall. (Man kan säkert slipa sig genom hinken med den också)

[rolnor]
0

Tycker att min stavmixer är guld värld när jag blandar mindre mängder ny glasyr, man slipper sikta den (då rör det sej om typ 1-3Kg).

tetzuaka
0

Den omrörare som finns hos Cebex o andra leverantörer har långt skaft så der är inge problem.Finns också i färghandeln men de brukar vara lackade vilket väl tyder på lite rost så småningom. Försumbart men de förstnämda är rostfria o dyrare.

Fårömia
0

Någon som använder minivisp (kaffeskummare) till penselglasyr? Tänker att det är små burkar
Nybörjare här 😊

Forma
1

Om det har blivit en hård kaka i botten så ta en kraftig mirett, (slinga, looptool) och karva loss bitar innan du försöker mixa ordentligt. Det går förvånansvärt smidigt.
Färgblandare på skruvdragare/borrmaskin håller nog längre än en mixer.

ler
1

Frågan är varför det har blivit hårt och man får göra något åt det beroende på vad orsaken är! Är det endast cedimenterade material så gräva, röra sikta med ställmedel, är det däremot någon återkristalliserad vattenlösligt material, alkalisk fritta, magnesit eller annat så gäller det att få igenom så mycket som möjligt genom sikten och antingen lösa upp i varmt vatten eller finfördela rent mekaniskt. Sådana glasyrer klarar sig en eller två månader i blandat tillstånd så blanda inte mera än vad du gör av med. Och skulle du ha lite kvar så torka det snabbt eller förvara det över 15 grader, det hjälper något eftersom under 15 grader återkristalliserar det snabbare

Kickand
1

Testa med ett trädgårdsredskap typ treklo för att bryta upp bottenkakan. Sedan brukar det gå lättare att röra upp.