Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2293 ggr
pyromanen
0

Lergodsengobe

Vill ha vit engobe på min röda lergods. Funkar det att ta bara ballclay+vatten, eller behöver jag blanda i annat?

LarsT
0

Ball Clay säljs även under namnet Piplera och det är det som traditionellt har använts till engobebas. Beroende på vilken rödlera du har och hur mycket den krymper = hur högt du bränner den, så kan engoben eventuellt behöva fixas till krympmässigt. I de allra flesta fall går det bra med Ball Clay + vatten. Du kan även lägga till Kaolin och då krymper engoben mindre + bränner lite vitare.

Kör du de här grejerna i vedugnen är det svårare, då järnet i rödleran flussar mer i reduktion och då blir det petigare med passformen.

pyromanen
0

Tak för svar!

Jo, jag ska bränna i vedugnen.  Rödleran jag köpt har rekommenderat brännintervall 1020-1160, jag planerar att bränna till 1040 (så precis jag nu kan vara i vedugnen). Totalkrypmpning anges till 13% vid bränning tll 1055 grader.  Ganska mycket alltså.

Har för avsikt att bränna så oxiderande jag kan.

Har du nån kvalificerad gissning hur mkt gammal salt och lite reduktion gör med färgen?

Lite chansning blir det, men man kan ju inte köra 1/10 ugn för att testa först. Men jag gör enbart blomkrukor, så det är skapligt snabbt hopdrejat och skulle det bli helt osäljbat så kan jag väl använda dom själv Foten i munnen

kinnekulle
0

Friskt vågat hälften vunnit, bra satsat Pyromanen!

Jag har använt piplera och vatten till massor med olika lergodsleror och det har än sålänga fungerat jättebra, inte en avflagning.

Jag hade med endel krukor när det brändes i den stora tegelugnen vid tegelbruket strax brevid, och det blev helt klart andra färger, mera flammiga och dovare liksom, fina!!, men jag tror att det reducerades kraftig där

Åh vad härligt det låter med vedbrännt lergods, det är så himla fiiiint

pyromanen
0

#3 Tack för uppmuntrande tillrop!Glad

LarsT
0

Saltet kommer inte att göra nåt, jag har skröjat i saltugnen utan synbar påverkan. Det går säkert bra när du håller dig till 1050, de flesta så kallade lergodsleror sintrar över 1100.

Akta dig så du inte blir biten av lergods + salt….!

Keraleij
0

Hej!

Låter jättespännande att bränna lergods i saltugn!

Jag har haft problem med avflagning av engoben på min lergodslera (gotlandsleran från lokatta). Använde tidigare ballclay under namnet piplera (alltså okänd sort), men har nu istället vit gjutlera 102 på och det verkar funka bra.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se