färga in en missfärgad vit glasyr
Hej
Jag blandade själv en vit glasyr och i receptet stod det att det skulle vara lite järnoxid i för en varmare ton. Det lät ju bra så det hade jag i, aningen förmycket :), vilket resulterade i en orange glasyr. Inte så rolig, lite sjuttiotals aktig färg. Nu skulle jag vilja försöka mig på att ha i någon annan oxid för att kunna få en roligare färg. Vilken färg spelar igentligen ingen roll bara det inte blir brunt, saknar våren så en liten gladare färg vore inte så dumt.
Grundreceptet
Fältspat, kvarts, zinkoxid, krita och Tennoxid. plus järnoxid för varmare ton. Om jag inte har räknat tokfel så hade jag i 3 % järnoxid. Jag tyckte att det lät bra men som sagt ibland när man improviserar blir det inta alltid bra.
Någon som har något tips?
mvh
Åsa
Kobolt blir ju i alla fall blått, men "glada" stengodsglasyrer är kanske inte så vanliga, färgkroppar, kanske? Kan du reducera så är ju koppar/oxblod en av mina absoluta favoriter.
Sen om man blandar nya glasyrer så är det såklart bra att göra en liten serie, 0,5% 1% 2% ja, du vet.
jag skulle ta typ 2-3%koppar kan bli lite grön-gul,har du i kobolt nu bir den grön fast det kan ju vara fint.