riskorn i leran
är det någon som vet hur man gör,? för att få genomskinligt mönster i skärven av riskorn, tänker på skålar på kinaresauranger. nyfiken på svar hälsningar solei
Tänker du på skålar som är drejade på lera med inknådade riskorn?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Det har jag gjort en gång. Blev rätt häftigt.
Jag använde Porslinslera. Drejade en tunn tunn skål. Sen tryckte jag dit riskorn lite här och där. Behöver jag säga att det var ett "pilllerjobb"?
Glaserade sedan som vanligt och brände. Ut kom skålen med små små ser ut som fönster. Genomskinliga. Min kompis som såg detta arbete sa; vilket tid det tar. Köper nog mina risskålar på Indiska istället.

Bränner ni i vanlig el ugn?
Verkar häftigt. Måste testas.
tack för svaren .ska testa
#3 Ja, vanlig elugn!
Ja, jag brände också i vanlig ugn.
#1 Hade du testat att knåda in riskornen innan du drejade?
#7 Ja precis. Det går mycket bättre att få upp väggarna i Porslinslera om man drejar med inknådade riskorn. Eller linfrö, det är roligt för fröna gror i leran! Havregryn fungerar dock inte, det bara smulas sönder…

Vilken bra ide att dreja med riskornen. Inte som jag gjorde, petade dit alla. För det tog tid.

Jag har kavlat in ris i Porslinslera, men förmodligen för tunnt, för i skröjen sprängde risen bort leran och det blev hål som glasyren inte täckte. Tror ni det skall vara kokta riskorn isåfall?? Drejat med ris har jag inte provat, det skall jag göra, tack för tipset. Porslin är så vackert, speciellt om det inte är glaserat. Tunnt, tunnt med ett ljus bakom blir det fantastiska ljuslyktor. Synd bara att det krymper så mycket, jag trodde att jag hade kavlat FÖR tunnt, men efter glasyrbränningen tyckte jag att det såg grovt ut. Har drejat muggar i porslin och det var likadant där- tyckte dom blev tjocka och små. Men jag får väl överdriva och se om jag blir nöjd. Är det någon som har tips, är jag tacksam för allt. Det är en ny kärlek för mig.