Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3359 ggr
Arbez
0

Natursten och stengods?

Kan man lägga in natursten i stengods och bränna detta som vanligt?

Är det någon som provat? Skillnad på mindre respektive större sten?

Tacksam för svar

LenaR
0

Yes box!

Stora stenar kan sprängas, men små har inte konstrat för mej. Vissa stenar ändrar färg och blir lite blankare, medan andra, som mjölkkvarts t.ex, ser ut som innan.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Arbez
0

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Jag misstänkte att "solida" stenar som gnejs och granit klarar av det mesta, medan porösare, typ skiffer, lättare spricker eller sprängs. Tänker prova med knytnvsstora solida stenar.

rakuLotta
0

Menar ni om man sätter till en sten inutileran? Som kan sticka ut? Det har jag oxå funderat på men trodde jag behövde sätta dit den efter bränning…. Vad händer med leran när den krymper runt stenen, spricker det inte då?

Jag plockade lite fina stenar på stranden i Spanien, vet ju inte riktigt vilken sort det är dock. De är beigerödvita. Vågar man testa eller bör man få dem sortbestämda först?

LenaR
0

RakuLotta, du kan ju bränna en i en buffert först? Bara sätt en kruka upp och ner över stenen och bränn.

Trycker man dit saker i blöt lera spricker det garanterat, men om man sätter dit dem när det är lite torrare och ruckar lite på stenen (eller vad man nu trycker dit) så ska det funka!

LenaR
1

#2 Oj, Arbez, nu såg jag din kommentar om knytnävsstora stenar, jag läste slarvigt förut! Du får nog göra likadant, bränn med buffert över! Du vill inte ha stenflis i hela ugnen…

Arbez
0

Ok! Tack för alla bra tips!

april24
0

Jag försökte en gång att göra ett passande hål för en sten medans leran var våt och öppnade hålet undan för undan som leran torkade men hålet var för litet efter bränning. Menar du att stenen krymper också om man bränner den först? Himla intressant eftersom jag älskar stenar.

Monica

LenaR
0

April, jag vet inte vem du ställer din fråga till, men jag svarar ändå: Stenen krymper inte!

Men du borde kunnat lämna den i under bränningen. Man får nog prova sej fram, så man lär sej hur man ska göra för att skärven inte ska spricka runt stenen, men det fungerar!

april24
0

Frågan var ställd till de Lena. Glömde skriva det. Tack för snabbt svar, skall prova.

LenaP
0

Jag blir också väldigt nyfiken på detta med stenar. Jag trodde verkligen inte att det gick att bränna så att det blev en innefattad sten eller en sten som sitter fast på keramikföremålet.

Är det någon som har ett lyckat resultat som vi får se på bild?

Doriz
0

Min faster brukade gräva upp lera och göra skulpturer av. Det var mycket stort svinn på dessa eftersom den var förorenad. Jag har nog trott att det bl a var därför som de sprängdes. Man kan ju också tänka sig att faster inte knådade leran vilket medförde luftbubblor eller att det bildades luftnbubblor vid stenarna. I och för sig kanske det är skillnad om stenen är inne i leran eller ligger så att säga på ytan. Har aldrig testat med sten utan endast lavasand som en kompis tog med hem till mig från Island.

[Solbacken1]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag jobbade med stengods så brände jag stenar lösa i en skål och fick då ett pulver som jag kunde använda när jag gjorde egna glssyrer.

LeWE
0

Går det att använda kristallstenar i leran? Som bergskristall eller liknande tro, jag menar såna stenar som anses helande. Är det nån som vet det?

Freja15
0

LeWe, precis vad jag också började undra efter att ha läst hela tråden Flört

LenaR
0

Bergkristall är ju kvart, så det måste fungera, precis som de kvartsstenar man plockar på grusvägar?

Jag tror de flesta mineral fungerar, men kanske inte om de är för stora. Stenar av storleken smyckessten borde inte var problem tycker jag. Men man kan ju bränna med buffert över om man är osäker!

LeWE
0

Man kanske kan krossa stenarna!!Obestämd

LenaR
0

Hur stora är stenarna då, LeWe?

LeWE
0

Lena R: Vet inte, får stenarna i morgon men de är nog ganska små, jag ska provbränna, berättar sen, det är alltid spännande att prova nåt nytt.. eller hurFlört?

LenaR
0

#18 Yes box!! Och helst något omöjligt, om det går! Skrattande