Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1641 ggr
pyromanen
0

Kooperativer, villkor

Jag är nyfiken på villkoren i olika kooperativer/ ekonomiska föreningar som driver konsthantverksbutiker. Har försökt titta på diverse hemsidor, men flertalet har inte denna information liggande på sina hemsidor. Någon som kan hjälpa med info?

Det jag söker är info om:

1. Månadsavgift

2. Provision %

3. Antal arbetsdagar/medlem

EvaRittsel
0

Jag tillhör Kooperativet 125kvadrat i Stockholm. Vår månadsavgift är 750 kr och vår butik tar 20 procent i provision på det vi säljer. Så vi har råd att köpa skyltmaterial etc. Varje medlem arbetar ca 2 dgr/månad i butiken eller arbetar i de olika arbetsgrupperna vi har för t ex skyltning, marknadföring, galleri, inköp. Man får ett visst antal dagar/år för att sköta sina sysslor och jobbar sedan i butiken resten av avtalad tid.

Vi har valt att inte ha all denna information på hemsidan eftersom procentsats och hyra har växlat genom åren.

koko
0

Ungefär som ett ställe i en annan svensk stad. 1000 kronor i hyra, 10% i provision, jobba 1-2 dagar.

pluppan
0

Vi på Blå snigel i Falun betalar 600kr i månaden och 7% i provision och vi arbetar ca 2 dagar/månad. sedan har vi en inträdesavgift när man går med (vi behövde detta när vi startade för två år sedan för att köpa inredning och sånt).

LenaStina
0

Vi på KOiJ i Jönköping betalar 200 kr + moms per månad och 20% i provision. Vi har en inträdesavgift efter ett halvårs provmedlemskap på 1.000 kr + moms för att bidra till inredning med mera.

Vi arbetar ca 2 dagar i månaden beroende på antalet medlemmar.

Halvt medlemskap innebär halv hyllplats och halv bemanning.

agraff
0

Här i Umeå är jag medlem i en konsthantverksbutik där vi fn inte tar någon inträdesavgift eller har något egentligt provmedlemskap men det kommer nog att ändras för vi har stadgeändring på gång.

Just nu betalar vi 25 % i provision och vi arbetar lite olika utifrån principen att ju mer du säljer desto fler dagar arbetar man.Man arbetar 1-3 dagar per månad. Kan tyckas lite märkligt eftersom om du har produkter som säljer bra så betalar du alltså redan mer än andra i provision.

Vi har ingen hyra per hyllmeter eller så vilket nog beror på att det kan vara svårt att dela in butiken så eftersom olika ytor kan vara olika mycker värda.A-läge är förstås mer attraktivt än C-läge.

Men det sporrar ju kanske inte heller folk till att ta bort hyllvärmare som inte säljer.

Man kan leka med tanken att två medlemmar har lika stor yta och den ena kanske säljer för 4.000 kr i månaden och den andra för 12.000. Då bidrar den som säljer för tre ggr så mycket förstås till en större del av butikens omkostnad men har ändå samma yta.

Ja, det är svårt att få allt som rör det gemensamma att fungera helt rättvist.

Men detta var en intressant och matnyttig tråd. Hoppas fler känner sig manade att skriva.

LenaStina
0

#5 agraff, vilket märkligt system ni har. Det är ju rena bestraffningen att sälja bra, eller har jag fattat fel?

Eftersom ni inte har någon fast måndadsavgift kan man ju säja att insatsen är tid och pengar, men hos er betalar samma personer både tid och pengar. Mer logiskt vore väl att ju mer du säljer desto färre dagar arbetar du.

Enligt er princip kan man ju vara med men varken betala i tid eller pengar utan bara ta upp värdefull hyllplats. Jag skulle vara mycket tveksam till att vara med i ett kooperativ med dessa förutsättningar. Blir det inte lätt osämja bland medlemmar som säljer bra och dåligt?

Vissa kooperativ har ju lokaler och ibland personal som betalas av kommunen, och då kanske man resonerar annorlunda. Vad gäller för er? Annars förstår jag inte hur ni får det att gå runt när man inte sporras att sälja något.

När det gäller hyllor med A-. B- och C-läge gör vi så att ca var tredje vecka roteras hyllplatserna, både av rättviseskäl, men även för att det ska bli en viss variation för kunder som återkommer ofta. Viktigt att det inte blir stiltje med hyllvärmare som dammar igen.