Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 2507 ggr
MalinFijola
0

skissa på skröjat gods

Hej på er alla

Jag undrar om man kan skissa på skröjat gods med t ex en blyertspenna, inför att måla med underglasyrfärger, eller vad använder man?

Jag önskar mig något som helst inte lämnar spår efter bränning om det finns, då jag använder en palett med underglasyrfärger som får en akvarell-effekt och inte alltid täcker.

Hoppas nån kan ge mig finfina svar :0)

Vanja-K
0

Blyerts försvinner efter bränning

LeWE
0

Jag skissar ofta med blyerts, det försvinner i bränningen

Rozzy
0

Det finns även fina glasyrkritor i olika färger om man vill ha kvar den skissade ytan.

MalinFijola
0

Fantastiskt, nu blir jag glad, tack för alla svar!

Doriz
0

Jag köpte blyertspennor med lite olika hårdhet eller om man vill mjukhet. Då kan jag välja den hårdhet/mjukhet som passar för just den leran.

Malinfiola
0

Hej igen,

om jag skissar på redan skröjat gods, ska jag då låta de sakerna gå med en gång till i skröjbränning, eller kan man glasera med transparent direkt? Går blyertsen bort även om man glaserar in den?

//Malin

LenaR
0

Blyerts brinner bort i vilket fall. Det värsta som kan hända är att du får grått blyertsdamm i glasyrhinken.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaStina
0

Jag är lite försiktig med blyertspenna för vissa exemplar verkar ge en lite rödfärgad linje efter glasyrbränningen. Särskilt om man skissar något och sedan har vax över så syns skissen litegrann.

Har funderat på om det kan finnas järn i vissa blyertspennor?

Hur som helst så brukar jag efter skissandet stryka med fingret över så att det mesta av överflödet försvinner, och då brukar det gå bra.

LenaR
0

#8 Kommer du på vad det är för blyerts som lämnar spår så vill jag veta! Jag tycker skissandet är vackert, och skulle gärna behålla lite spår av det på det färdiga godset.

LenaStina
1

#9 I förra veckan använde jag en penna som spåren blev kvar, men det var under ett vaxat lager, inte under glasyr. Jag vet att spåren kan bli kvar under transparent glasyr också men det var ett tag sedan jag arbetade så.

Hur som helst så är det en blå blyertspenna made in china "Chung Hwa", alltså en billig blyertspenna. En annan är en "vanlig" gul skolpenna utan märke, säkert någon billig det med.

Kan det vara så att man blandar ut stiftet med något färgande pigment på billiga pennor för att hålla nere prisen? Jag ska göra likadana grejer nu i veckan, och då ska jag testa med en penna av högre kvalitet och se om det blir likadant.

LenaR
0

Det är väl inte omöjligt att det finns järnoxid i blyerts? Jag använder oftast mjuka stiftpennor, och jag har aldrig sett några spår på det färdiga godset fast jag ibland dragit i riktigt tjocka blyertslinjer.