Djurkompis i verkstaden?
Jag ska skaffa en kompis i min verkstad,troligen i morgon kommer den hem, inte vilken kompis som helst heller utan en hund. 
Det blir ju outhärdligt trist ibland att inte ha någon att snacka med på dagarna så nu har jag snart någon som lyssnar på min svada. Fast så mycket jobbat blir det väl inte nu början med en liten valp…
Blev nyfiken på hur många av er som har något djur eller en hund med i verkstaden?

Vi har fyra katter, verkstaden ligger ju i anslutning till huset så de kommer in med jämna mellanrum och kollar in läget. De är jättenyfikna på vad man gör.
När jag bränner så öppnar jag fönster åt båda hållen för vädring, då brukar de dyka upp och slår en lov, gillar att det är varmt och gott. Ibland kan man hitta katttassar i ett nykavlat fat…
Hehe det där med kattassar i ett fat känner jag väl igen. Min älskade bortgångna katt som bodde i verkstaden gillade verkligen att sitta och titta på när jag drejade och följde det mesta av jobben i verkstaden med intresse. Och att hjälpa till med dekoren var hon duktig med också, kanske vi inte altid hade riktigt samma uppfattning om vad som är vackert alltid,men underhållande det var det alltid…
Min kisse är totalt ointresserad av va jag pysslar med, och glor lite avmätt och lätt föraktfullt när jag hoppar runt och pysslar i de olika avdelningarna i mitt f d vardagsrum. Ingen dekorhjälp där inte :)
Min magisters jycke däremot snor vad den får tag i och tuggar sönder allt från beskickningsverktyg till skålar från torkhyllan. Och det är ju ganska bra träning för mig som nybörjare att dreja när någon puffar en i sidan med huvudet och vill ha uppmärksamhet hela tiden 
Du kommer nog få himla kul med en liten hund i verkstan. :)
Katt …..Han är stadens kelgris då han ääääger butiken!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag hade katt när jag var liten och skulle så vilja ha en nu också. Men… jag är allergisk och får astma av pälsdjur.
Hoppas att det går över med åren.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Snälla Ulla kan inte du vara rar och vända min katt åt rätt håll!
Hm, ska se om jag kan. Då måste jag nog ta hem den till min dator först.
_
_

Eftersom Petsson har drag av Skogkatt i sig har han bara en människa, och det är jag. Så var försiktig Ulla!

Jag hade våran första hund en Golden retriver med mig jämt i verkstaden, när han var tio år fick han en tumör i sin nos, jag har funderat om det kunde beror på verkstads dammet men det kanske inte var så. Den hund som vi har nu är med ibland när han var valp tog jag med en bur som han kunde ligga i, det är mysigt med dom fyrfota vännerna lycka till med din valp

Din Findus är underbar!
Jag lånade honom bara en liten stund. Nu har jag lagt tillbaka honom igen, så du behöver inte vara orolig längre.
_
_

Petsson och Findus…

Åh Vävra vilken liten sötnos, ja katter är underbara djur!!

Jag har två små kattungar men jag har inte vågat släppa in dem i verkstan ännu. De brukar ha kattrally och det skulle nog bli en hel del krossade saker i verkstan om de fick leka där. Får nog vänta tills de blir äldre och lugnare - om de nu blir det någon gång. De är av rasen Cornish Rex och brukar beskrivas som en blandning av katt, apa och greyhound…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Min han är så lugn så lugn bara han får ligga där han vill*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

#17 Det var en billig katt!

Fina katter ni har! Längtar efter en, min två är borta tyvärr. Mannen i huset är dock allergisk(fast tror det är mera katthåren han är "allergisk" mot, pedant som han är;-)
Hur är det med Rex Ulle, fäller dom? tycker det är en häftig kattras. Grannar en bit bort har två och de är verkliga personligheter. Snackar som bara den…

Nej, de fäller väldigt lite och det är just därför vi skaffade såna. Sonen är allergisk men inte mot dem. Man kan inte säga att de är "allergisäkra" men vissa allergiker klarar av dem.
De är verkligen personligheter. De snackar en hel del och är väldigt sällskapliga och leksugna. Bra att ha två om man inte har tid att leka med katter hela dagarna…
Här finns ingen katt men en svenskdansk gårdshund och tre gecoödlor.
Hmm, blir lite sugen. Får bearbeta mannen lite…. fast han vill hellre ha hund. Vi får väl se hur det blir och om det blir överhuvudtaget.
Man binder ju upp sig oxå. Men det är ju så mysigt med djur! Fint med den bruna färgen på din rex! han ser riktigt cool ut, lite som en sfinx där han ligger:-)

#23 Ja, lite bunden blir man ju. Men man får bearbeta släkt och vänner så kanske de kan vara snälla om man vill åka bort någon längre tid.
Han är chokladbrun och mycket ståtlig fast han är bara barnet. Hans brorsa är raka motsatsen i färg men ståtlig han också. Här kommer en bild till på båda två…
Sicka goingar
!
Jättefin den andre med. Gillar båda färgerna mycket. hade det inte vart för all päls så är ju en blåmaskad birma vart en önskedröm, men denna sorten är ju bara så cool!
Nu har du sått ett frö
Åh så söta bilder på katter, syns att alla är riktigt härliga personligheter!!
Ulle härlig bild på båda ihop, dina är ju ljuvliga Ulle, rex är ju så sköna att ta på, den pälsen är ju så bara så härlig…

Ja, de är så mjuka och gosiga. Alldeles alldeles underbara helt enkelt…
Åh - jag blir grön av avund. Alla era katter är bara så söta. Vill ha, vill ha.
_
_

När vi var nyinflyttade här för 17 år sen och det var sommar och varmt och jag jobbade med dörren öppen kom en katt in i verkstan och såg sig omkring, nosandes och nyfiket. Hon (visade det sig att vara) började böka runt i mitt nya, fina, blanka silkespapper så det blev riktigt bulligt och ombonat medans jag förvånat såg på. Sen försvann hon och kom tillbaka med ett pipande knytte som hon la i silkespappret. Så försvann hon igen och kom tillbaka med nästa lilla knytte. Vips hade jag fått verkstadskatter. Småkissarna döpte vi till Sessan och Sara. Sen bodde dom där. Ibland låg de som små nystan och sov i nån stor kruka och en period låg de under drejskivan och sov (på natten). Senare samma höst fick mammakatt en kull ungar till som hon såklart födde i verkstan. Hon visste ju att hon hade barnvakt. En katt från den kullen lever fortfarande, Axel, han sover mest och äter fiskbullar. Men han bor inne i vårt hus nu.
Gud va gulligt! De flesta katter jag haft har brukat gömma sina kullar, men jag hade oxå en, Missan, som bara skulle upp i min säng när värkarna satte in. Jag hade ju gjort i ordning understa hyllan i en garderob, men inte då. Upp i sängen skulle hon. Det slutade med att jag tog ner madrassen, lade mig raklång framför garderoben och låg som värsta barnmorskan och masserade hennes mage tills det var dags. utan en blund i ögonen den natten var jag sedan mormor till 4 små ursöta kissekatter. Två av dem behöll jag. Smulan och Frasse.
Vilken utveckling det blev på denna tråd
(ursäkta Lotta2 om det är lite off topic)
Åh vilka underbara historier. Rakulotta, offtopic, nej inte alls, bara kul att läsa.
Här kommer en bild på mitt nytillskott: vildbasaren Bella ,hon är en dansk-svensk gårdshund 11 veckor gammal och pigg som sjutton… ( Kul att se att ni hade en också LAE) Jag har faktiskt knappt sovit i natt heller, utan fått gå upp och stoppa om henne några gånger då hon varit orolig. Svårt för en liten valp att vara utan mamma och syster första natten…

#31 Vilken sötnos!

#31 Så söt!
#32, Rexkatter ska ju vara ok för allergiker. Tror du på det?
#31. Va söt hon e. Du får gosa extra mycket i helgen nu då så hon blir lite hemtam. Svårare sen att övergå till fostran, lätt att fortsätta skämma bort
men ska hon få va i verkstan så antar jag att man får va lite sträng så hon inte käkar upp div. farliga substanser…

Det där var ju världens sötaste. Lycka till med valpen.
njorrrrr så sökt!
grattis!

Det är sant att vissa allergiker klarar rexkatter men inte alla. Därför ska man vara försiktig med att kalla den för "allergikatt". Var och en får prova sig fram. Vi åkte till uppfödaren och min son satt bland alla katterna på golvet i ett par timmar utan att bli dålig. Sen var vi där flera gånger och hälsade på innan vi fick hem dem.
Sen ska jag också understryka att sonen är 18 år. Jag hade nog inte riskerat att skaffa katt med ett yngre, allergiskt barn. Han vet vad som gäller, t ex inga katter på hans rum.

Jag var och provluktade på Sibiriskt katt som vissa allergiker kan klara av. Men inte jag. Jag tål just våran bonnakatt hyfsat bra men han får förståss inte vara i sovrummet. Så det handlar mkt om männiko- och kattindividen.- Gå in på katt.ifokus.se och kolla runt där. De vet sånt.