Ang infärgning av glasyr, behöver hjälp!!
Imorgon ska jag blanda lite nya glasyrer och då för första gången någon med färgkropp. Det jag undrar är; ska man ha en transperent eller en vit glasyr som bas när man färgar in?
Tacksam för svar!! :)
/Sara

Har inte så stor erfarenhet av att blanda i färgkropp i glasyrer, men jag kan tänka mig att en vit glasyr med färgkropp blir mer täckande än om man blandar färgkropp i en transparent glasyr. Jag föreslår att du väger upp lite transparent resp vit glasyr, tillsätter så mycket av den färgkropp du tänkt dig och gör ett prov, innan du storglaserar.

Ja, du får göras prover med båda. Transparent borde ge en mer klar färg och vit en mer täckande. Olika transparenta o vita glasyrer är mer eller mindra bra för infärgning. Kolla med din leverantör om rekommendationer om det är färdiga glasyrer du ska färga in.

Jag färgar alltid in vanlig transparent när jag använder färgkroppar. Brukar bli så bra så.

Jag har blandat idag, med en transparent, ska bränna till helgen och ser verkligen fram emot ugnsöppningen- hoppas det blir bra :)
Tack för tipsen!
Det blir väl väldigt skiftande resultat beroende på vilken lera man jobbar med, en mörkbrännande lera funkar väl bäst med en täckande glasyr som är infärgad, medan en vitbrännande lera kan bli OK även med en transparent?