Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1313 ggr
martensson
0

Kanske en tokig ide'!!!

Jag har funderat på hur en liten modifiering på min ugn skulle bli. Jag har köpt en helt ny frontmatad Nabertherm 200L med c290 automatik. Ganska många sköna slantar är investerade..MEN jag vill ju gärna kunna redusera och funderar på hur och om det är möjligt att montera in en liten gasbrännare!! Isåfall vilken typ och vart på ugnen. Hoppas det finns någon som har gjort detta tidigare som kan tipsa mig..Justja! Undrar också hur det inverkar på element, sten och annat. Är det andra tåligare matrialer i en kombi ugn eller??

avalon
0

Det har skrivits ganska mycket om det här, i iallafall en tråd. Jag hittar den inte nu, men den heter nog någonting med att bygga om sin ugn. Det är iallafall möjligt att göra det, och det verkar inte så svårt.

LenaR
0

Det var inte ens länge sen den tråden var uppe - här är den!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
0

Det finns säkert någon som kan lägga upp bilder på 'hemmabyggd' el-/gasugn.

Vi har precis bytt element, så vi kortade elementen lite i botten för att kunna borra hål för brännare. Sen behövs det ett hål till där gasen ska ut, och en skorsten till ventilationen. Låter för enkelt för att vara sant, gör det inte.

Lovar att fota när det är klart, men det kan dröja ett tag!

martensson
0

Tack för tråden lr!! Jag skall kolla upp den! Det var av Anders Fredholm som jag fick veta att det var ok att göra om en el ugn till en kombi men frågan är om man skall försöka köpa en billig beg el ugn, kanske lite dumt att göra det på en ny*hmm* Vi skulle ha disskuterat saken vidare med Anders men det fanns inte tid tyvärr..

LenaR
0

Åh diskuterar du med Anders säger han att det inte är några problem alls, kör du med din nya ugn! Skrattande Det var han som lyckades övertyga oss om att det inte var någon stor grej att borra upp för gas, annars hade vi inte vågat!

lotta2
0

Jag hade ju gärna sett att det funnits en färdig lösning man kunnat montera på  befintliga ugnar, komplett med säkerhetssystem osv. Så man sluppit sitta där med brännaren i handen för att den inte ska välta eller trilla ner. Jaja, jag har brandfobi… men jag skulle också vilja reducera i in elugn men inte fått till det än.

Elorion
0

ÄÄh mata i rundstav i titthålen istället… hihihi luktar lite… kanske ingen bra ide för en ny ugn:)

Fredholm
0

Ulf Det är klart att du skall konvertera till el/gas även om ugnen är ny. Du förstör ju ingenting, ett par hål kan man alltid sätt igen om man ångrar sig. Om det är nåt du funderar på så slå mig en signal, MiaTua har mitt nummer.

anders

LenaR
0

Vi har stött på patrull i vår konvertering, det tog inte lång tid :D

Jag har en pålitlig källa som säger att det enda man behöver göra för att korta elementen är att dra ut en av slingorna kortare.

Och så har jag en pålitlig källa som säger att varvtätheten på slingan ska stämma, så en av slingorna ska kortas.

Var det tydligt? I första fallet har vi fyra likadant rullade element, tre utdragna till 50 cm, ett utdraget till 44cm. I andra fallet är en av slingorna omräknad så att kantaltråden är kortare.

Vem ska man tro på?

/Lena

LarsT
0

Lite otydligt är det , men principen är att om du klipper av tråden och gör den kortare så ökar du effekten lite grann, drar du inte ut fjädern så långt för att få plats med hål händer det ingenting med effekten. Den plats en gasbrännare tar för hål är så liten och då är det så små förändringar att det inte spelar nån roll alls.

LenaR
0

Så båda hade rätt! Det var ju bra, såna problemlösningar är lysande!! Tack tack!

LarsT
0

Även Elorion har rätt faktiskt. Reducera i elugnar har man gjort sedan de kom in på marknaden så det är absolut ingen ny oprövad idé. Man stoppade in malkulor, kartongbitar, träbitar, ja , kort sagt allt som brinner och tänder lätt och är tillräckligt litet för att stoppa in i det hål som finns tillhanda. Har man bara titthål i dörren går det utmärkt med rundstav. Lämna lite plats på hyllan innanför bara så man inte knockar omkull grejerna.

Att man använder gasol har mest med att göra att det inte ryker och luktar så mycket. Men med rundstavar slipper man noja på någon explosionsrisk och då kan man kanske ta lite rök ?

LenaR
0

Själv har jag bara reducerat i stängda kärl fyllda med spån eller grillkol. Funkar det också, men det blir mer rakueffekt av det. Krackarna blir insotade osv. Men det är kul!!