Luft i leran trots lerkvarn
Jag har en begagnad Bluebird lerkran med vakuum. Har problem med att det ganska ofta blir små luftbubblor i leran mellan "kanelbullelagren/varven). Är det någon som har någon teori om vad jag gör för fel?
Vacuumpumpens tryck är på 21-13 som det ska enl. instruktionsboken. Jag funderar på hur stor roll hastigheten man matar in leran med spelar? Fjädrarna som sitter i vacuumhuset har jag smort, men kan det vara att den stora där behöver bytas? Kvarnen rör sig litegrann upp o ner när jag kör- ska den göra det?
Är det nån som har erfarenhet o kan komma med nån teori. Det är rätt irriterande med massa pyttesmå luftbubblor i leran som ni säkert förstår… Tacksam för hjälp /Helen
Jag har en likadan Bluebird tror jag. Den är bra fast lite långsam i matningen. Men jag har haft problem med att silikontätningen har torkat och behövt plocka isär den och sätta på silikon och montera den igen. Inget svårt jobb, men det måste ju stå och torka ett tag innan man kan använda den igen. När den var otät så fick jag också massor med små bubblor i leran. Men det är ju enkelt att kolla, man kan känna med handen längs silikonet när den jobbar och känns det som att det drar så läcker den. Annars kan du testa genom att rulla en cmtjocklerkorv och smeta ut över tätningen. Funkar det bättre då så är det nog det som är problemet. Min gav inte dirket utslag på mätaren när det var ett litet håkl men det märktes i leran. Kolla också att plastluckan till vaccumet ligger rätt. jag späänner fast min med ett spännband också så den ligger kvar, efter den hållit på att åka i golvet några gånger.
Annars har jag inte haft mer problem med min och aldrig behövt byta fjädrar eller så. Min rör sej också rejält så det tror jag är normalt. Enda som min pysslar med är att ibland lägger vaccumet av och pumpen behöver en paus och så kör den normalt igen efter ett tag. Ja, lite egensinnig tydligen.
Jag matar min inte snabbare än det kommer ut, man måsrker ju när den vill ha mer… Är det en lite lurig lera och jag vill ha den absolut perfekt kör jag den ibland två gånger i kvarnen.

Menar du tätningen under plastluckan till vacuumhuset? eller finns det nån annan silikontätning som jag har missat. Jag tar på lite vaselin på den tätningen ibland, då suger den bättre.
Kan det vara att det eventuellt lilla läckaget spelar roll trots att den suger fast o mätaren kommer en bit över 20 som den ska? (menade 21-23 ej 21-13 som jag av misstag skrev…)
Tror minsann jag ska gå ut i verkstan o kolla efter om det finns nån silikontätning som jag missat.

Du har rätt, jag har precis varit ute o kollat o hittat silikonsträngen under vacuumhuset. Ska känna efter luft och testa med en lersträng nästa gång jag kör den. Det blir nog till helgen tidigast. Återkommer med en rapport därefter. Tack på förhand.

Hej igen och maange maange tack Lotta2. Vad hade jag gjort utan dig? Jo, fortfarande haft luft i leran. Jag tätade med en lersträng vid silikonsträngen under vacuumhuset idag och körde igenom rätt mycket lera utan nåt endaste spår av luft!!! I´m soo happy. TACK igen! Och mätaren stod på 23 direkt. Nu ska jag bara hitta ett tillfälle att plocka isär o byta ut silikonen.
Varsågod Vävra, det var så lite så. Tur att det man själv svurit över och klurat ut kan hjälpa någon annan. Blöter du ner lersträngen rejält efter avslutat arbete, och täcker med plast kan du ha samma sträng i flera dagar.

Okej, fast det gick ju rätt snabbt att säta dit, men allt arbete som kan sparas ska sparas…