Vibrerande drejskiva
Vad beror det på att en drejskiva börjar vibrera? jag har en som man inte kan ställa ett föremål på för beskickning för då vandrar den av skivan. Kan man ev göra något åt det? Jag kan ju inte ens sälja skivan om den är så här 
Jag köpte den ny för många år sedan, men jag har inte använt den särskilt mycket, utan har använt en annan.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Är det inte bara så att den inte står i våg? Det går ju isåfall att ändra.
Nej, det har jag kollat om och om igen.
_
_
Tror att det är en del som behöver bytas. Ring den firma som sålt den, dom vet ju garanterat vad det är för fel.
Om den plötsligt börjat vibrera (dvs den var ok tidigare), kan det ha "bakats fast" en klump lera på tallrikens undersida….det bör i alla fall kollas. Sådant har hänt mer än en gång….
---------------------------
Om man "trimmar upp" topphastigheten, kan tallriken (hela maskinen) ibland börja vibrera, pga att tallriken roterar fortare än vad den är konstruerad för. Det går att åtgärda genom att man limmar 2 eller 3 självhäftande balanseringsvikter för bilhjul, på tallrikens undersida, längs ytterkanten (vikter kan köpas på en däckverkstad). Man får flytta omkring vikterna tills man blir nöjd, och slutligen limma dem permanent med t.ex. epoxy.
----------------------------
Eller menar du snabba, "surrande" vibrationer, som får saker att "vandra" på tallriken…?….om det är en Brent-skiva, är det troligen kretskortet som börjar få "åldersförändringar". Man kan då byta kretskort eller den där stora kondensatorn. Men jag rekommenderar att först kontakta Tore Lundqvist ( thore.lundqvist@havsvik.nu ) innan man gör något mer drastiskt.

En fråga; Är det en maskin med elektronisk eller mekanisk varvtalsreglering?
Vibrationerna har nog smygit sig på. Men efter att den har stått oanvänd något år så har den blivit mycket värre. Det låter som om det kan vara en idé att kontakta någon som vet mera. Tack för tipsen.
_
_
Om det rör sig om en Shimpo av äldre modell (RK2), eller någon av dess kinesiska kopior, kan problemet bero på att vibrationsdämparna av gummi (6 eller 8 st), har åldrats, så att gummit blivit hårt, vilket gör vibrationerna mer kännbara.
Ulla, vad har du för drejskiva ?

Jag har en Shimpo som jag köpte begagnad. Den hade stått oanvänd i flera år och vibrerade hejdlöst. Det berodde på vibrationsdämparna som blivit hårda. Jag bytte dem och sen har den gått jättefint i 15 år.
Den ser ut som en Shimpo men jag är inte säker på att det är en sådan. (Har den inte här) Jag slutade använda min när jag började jobba i Akalla, så det låter troligt att det är det som är mitt problem också.
_
_

Har den en drivrem?