avbruten skröj
Satte min första skröjugn igår och vaknade upp till ett felmeddelande på automatiken. =( För stor skillnad mellan programmerade temperatur och ugnens faktiska temperatur (580 grader). Oviss om detta hänt på vägen upp eller ner så startade jag om programmet och ugnen fortsatte då upp till 1000 grader. Vad händer med mitt gods om det är så att ugnen faktiskt hade nått 1000 grader och var på väg ner när jag startade om och tog den upp till 1000 grader igen? Vad händer med "dubbelskröjat" stengods?
Jag tror inte ugnen varit uppe i temp! När du får ut godset sätt tungan emot och känn om den suger fast..då är det Ok att glasera!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Tack. =) Minns att man gjorde det mot ledstänger av stål som liten - hade ingen aning om att man kunde få användning av det inom keramiken. Det ska jag göra. Om den inte suger fast antar jag att det är för torrt för att glasera. Är det bara skrot av allt i ugnen då?
Om du har skröjat två gånger till 1000 grader är det inget problem. Möjligen suger godset lite lite mindre än vad det hade gjort på en bränning. Om din tunga inte suger fast alls (du kan välja att bara lägga en droppe vatten på och se om den suger in) har du troligen varit uppe i mognads temp för ditt stengods (>1200grader men variera mycket).
Det man kan lära sig är att det är fullt möjligt att skröja lägre än 1000 grader, kanske så lågt som 600 för att få skärven att suga mer. Kanke om du vill bränna riktigt tjocka glasyrer.
Suger inte skärven kan du blanda lite tapetklister i glasyren så att de stannar kvar på krukan utan att den suger (gör det bara med den glasyr du kommer använda
)
Tack snälla för råd! Fantastiskt forum det här - det kommer att vara till stor nytta för mig som glad amatör.
Nu går jag och väntar på att ugnen ska kallna så att jag ska kunna glänta på dörren…

Det är nog inga problem alls med den ugnen, måste varit nåt strömavbrott eller liknande. Jag skröjar 960 grader vilket jag tror är en vanlig temperatur.
Lycklig! Inte en enda pryl var skadad och skärven suger vatten.
Om du inte använder käglor så börja med det nu. För en bränning är inte bara ett resultat av temp utan tid också. Dessa två i kombination är viktig för ditt resultat. Med käglor så kan du se hur långt keramiken kommit i bränningsprocessen. Det är alltså säkrare än att titta på inprogrammerad temp enbart.
Hoppas det går bra med dina bränningar framöver!
Jag undrar om du har en ugn med två zoner? I så fall kan man få problemet med automatiken du beskriver när ugnen är inte jämt packad i båda zonerna. Se till att du packa mycket keramik i närheten av varje givare, och kanske lämna tomrum längst ner och högst upp.