Keramikern goes hitech
Coolt! Man kan göra nästan vilka former som helst med en sån manick…

Men lite andefattigt blir det om man plockar bort ett sinne. I datorernas begynnelse var det något snille som kom på att man kunde göra ett program med alla roliga experiment som man fick göra på kemin och fysiken. Hur kul är det att göra knallgas via en dator? Jag får samma känsla inför det här men missförstår kanske grejen …
Man får ju en verklig sak av lera som resultat, men visst, känslan som handdrejat ger kanske uteblir…
Ingen tanke bakom inlägget annat än en kul grej.
Ingen av oss här tror jag vill lämna känslan av att skapa med våra egna händer.
Jag facineras av uppfinningsrikedomen.

#4 Jag tänkte inte på din tanke utan mer tanken som den/de som skapat denna tingest har tänkt dvs jag är inte säker på att jag har tillräcklig kunskap för att kunna värdera den och då kan jag ibland avfärda saker just för att jag inte förstår, vilket är beklämmande. Tänker på NASA som kämpade i många år för att få bläckpennorna att fungera i rymden dvs därför att bläcket inte rann uppåt. Till slut bet de ihop och frågade Ryssarna hur de löst det. Enligt sägnen, tittade de lite snett på dem och undrade om de skämtade och svarade sedan att jo de hade löst det, de använde blyertspennor.
Jag kan inte låta bli att fundera på vad det är för fel på tusch - men även det bör kanske rinna till sig …
#5 Parker har ju numera bläckpennor med trycksatt bläckpatron, tror att dom kallas just "Spacepen".
Det speciella med den här maskinen är ju att man kan göra i stort sett vilka former som helst, om jag förstår rätt, saker som inte går att dreja med bara händerna, pga gravitationen etc.
Vilken galen uppfinning! Jag skulle vilja testa den.
#5 Vilken rolig historia… Ibland krävs det riktigt smarta människor för att uppnå total dumhet!
Jag börjar undra över hur konstverk skapade i rymden skulle se ut. Man borde kunna få in ett stort element slump om man använder vanliga färger! Eller kladdar oljefärg fast i penseln för bra? Akvarell måste iaf vara riktigt svårt att rå över i tyngdlöshet?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Intressant. Hur fungerar centrifugalkraften i rymden?
Hur skulle det vara att dreja där…
Man kanske kan göra rejäla bräm om dragningskraften inte finns?
Hm… Det här bäddar för fantasi känner jag.
Fast, jag kan säkert vara ute och cykla…
Precis, håller lera över huvud taget ihop i rymden? Det här får Nasa ta och se över!
Leran håller nog ihop och det går nog att göra riktigt tunna fat t.ex. I rymden så kanske t.o.m. jag skulle kunna spöa Abbis (om hon fick hålla till på marken vill säga…)
Ha ha ha ha ha !
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Ett problem blir förstås att väta händer och lera, man får väl duscha med nån sprutflaska??
Hm, det här utvecklar sig till en riktigt intressant tråd. :-)
Svampen borde väl binda vattnet något kanske?
Fast hur blir det med temperaturen i ugnen? Funkar det som här nere på jorden?
Nån som har nån rymdresa inbokad? ;-)
Ja, om man kan ha ett normalt tryck i ugnen (alltså samma som på jorden, 1bar) så borde det funka, men om man tänker att man bränner i totalt vakuum (som i rymden, mer eller mindre) så blir det nog mycket annorlunda, värmen från elementen sprider ju sej i ugnen med hjälp av luften som omger dom och godset, men sen är frågan om det inte blir så att värmen sprider sej ändå tack vare värmestrålningen från dom glödande elementen??
Vattnet lär ju få spinn av centrifugalkraften, så det blir total torrdrejning. Eller så får man ha så blöt lera så man inte fastnar. Borde inte vara ett stort problem i tyngdlöshet?
Är förresten inte ugnsproblemet tyngdlösheten? Om sakerna svävar runt i ugnen kan man knappast glasyrbränna? Det blir skröj eller möjligtvis dekalbränning om man inte vill ha krukorna fastglaserade i element och väggar.
Fördelen är att man inte behöver sättmaterial!
Saker som är våta beter sej nog likadant i viktlöshet, centrifugalkraften är lika stor som på jorden. Du har såklart rätt i att det blir svårt med glasyrbränningen, även i saltbränning skulle ju grejjerna "klibba ihop" med varandra och ugnens väggar. Kanske kan man svartbränna i slutna burkar som staplas tätt på varandra??
Ha ha, vilken kunskap det finns!
Jag gillar när man ser utanför boxen och det här är ju definitivt utanför min box.
Men man borde kunna fästa godset med kanthaltråd från botten av godset, eller precis där man själv vill vara utan glasyr. Kanske tom kan få stengods att bli glaserat runt om? Slipa bort det lilla som kanthaltråden skapar…
Och som sagt, inget sättmaterial behövs ju.
Ni är roliga ni.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_