medel till drejskivan?
Brukar ni underhålla er drejskiva, tex olja in den med något medel?
Jag ser på min att det börjar bli lite rostfläckar, har ni några bra tips

Fläckarna sliter du väl bort när du drejar, jag har aldrig hört nån som underhåller själva drejtallriken. Däremor kan ju andra delar behöva smörjas såsom pedal mm.
Jag brukar också få rost på min drejtallrik. Slipar då bort det med en smärjelduk, medan skivan snurrar.
Numera finns det nästan inga drejskivor med järn/ståltallrik, men om man har en sådan, är det bästa knepet att alltid torka tallriken RIKTIGT torr efter arbetsdagen, så kan man undvika rost. Om drejskivan står oanvänd under en tid, kan man gnugga in tallriken med litet matolja eller liknande. Den mer flärdfulle kan spraya med 5-56… :)
Aluminiumtallrikar ger ifrån sig - aluminium…ibland i form av en gråaktig smet när man drejar, men om krukan blir litet gråstrimmig, kommer det ändå inte att synas på slutresultatet. Aluminiumtallrikar oxiderar litet grand, men det är inget man behöver åtgärda på något sätt.
I stort sett alla moderna drejskivor har kapslade kullager, som inte behöver(kan) smörjas. Man byter dem när de är slut. De kan hålla i decennier. Men även ett kapslat kullager tar snabbt slut, om det utsätts för rinnande lerslicker…slickern jobbar sig in i lagret trots kapslingen, så låt aldrig stänkskyddet bli för fullt…
Hälsningar
Bosse
tack för bra tips